Er du gået død i træningen: Lidt er bedre end ingenting

DR's fitness-ekspert giver gode råd til motion, når turen til fitnesscenteret er uoverskuelig

Skift sofaen ud med en bold eller find et sjippetov frem, hvis turen til motionscenteret er for lang. (Foto: Camilla rønde © Scanpix)

Gå mindst 10.000 skridt om dagen. Vær fysisk aktiv i 30 minutter ud over de almindelige dagligdagsaktiviteter. Træn med høj intensitet mindst to gange om ugen og spis 600 gram frugt og grønt hver dag.

Det kan virke en anelse uoverskueligt at skulle leve op til anbefalingerne for, hvordan vi holder maven indenfor bukselinningen og styrker vores krop. For selv om vi danskerne har masser af god vilje og bruger millioner af kroner på fitness-abonnementer, er det umådeligt svært for os at finde vej til motionscentret.

Mange trin små ...

Ifølge DR’s fitness-ekspert, Marina Aagaard, er der dog andre muligheder for motion, når skjorteknapperne er ved at give op og fitnesskortet bare ligger og samler dårlig samvittighed i tegnebogen. For lidt træning er bestemt bedre end ingenting.

- Man skal ikke slå sig selv i hovedet over, at man ikke får bevæget sig nok. I stedet skal man finde ud af, hvad man kan gøre for at smyge mere motion ind i dagligdagen. Mange små hverdagsbevægelser kan godt batte over længere tid, siger Marina Aagaard, og foreslår en rask gåtur, hvor man svinger armene godt eller den klassiske med at tage trapperne i stedet for at stå og vente på elevatoren. Det er ganske effektivt, hvis det er stramme lår og baller, der står højt på den kropslige ønskeliste.

- Det giver virkelig meget gratis motion, der ikke tager lang tid, fortæller Marina.

Spjæt og bold

Når du først er kommet hjem, har fitness-eksperten også et par råd til, hvordan du kan undgå at havne direkte på sofaen.

Hvis det skal være kort og hårdt, så find et sjippetov og sjip i 15 minutter. Det har ifølge Marina næsten lige så meget effekt, som hvis man dyrker almindelig motion i en halv time. Hvis man er en af dem, der har købt en bold, og den bare ligger og samler støv, så er det også en god ide at finde den frem. For med en bold kan man nemt træne både styrke og balance – enten ved at lave forskellige ben- og maveøvelser, eller ved bare at sidde på bolden og spjætte med benene, mens man ser fjernsyn. Man kan også rejse sig fra sofaen og sætte sig igen 10-20 gange.

Det handler simpelthen bare om at komme i gang med at bevæge sig, lyder det fra Marina Aagaard.

- Lige så snart man går i gang med at bruge sin krop, sker der noget på celleplan. Alt, hvad du laver af bevægelser, gavner krop og hjerne. Det kan godt være, at det er små skridt, men det er skridt.