GRAFIK Så meget skal du gå for at forbrænde påskefrokosten

Giv dig selv en rask gåtur efter påskefrokosten. Se i grafikken hvor meget du skal gå i forhold til, hvad du har spist.

Haps, haps - først en lille snaps. Påskebryg, ja tak! Og tjuhej, der kommer sør´me en lille sildemad svømmende. Så er det tid til laks, tarteletterne med fyld, lun leverpostej, franske oste og til kaffen - kom bare med dem, de nougatfyldte påskeæg.

Det er højsæson for påskefrokoster med masser af mad.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er tidl. ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Marina skriver løbende om træning for dr.dk/levnu.

- Et eller andet sted er jeg heller ikke fortaler for, at man sidder og regner kalorier ud, når man er til frokost. Så skal der være plads til det hele – så spis da bare af chips-posen, drik påskebryggen og nyd påskeæggene, forklarer motions-ekspert Marina Aagaard.

Gå frokosten af

Til gengæld skal man gøre sig selv en tjeneste og tage en lang gåtur efterfølgende.

- Dels bruger man energi og kalorier ved det, man sætter forbrændingen i vejret, og når man bevæger sig efter måltidet – gerne inden for en time efter - så stiger niveauet af fedtstoffer, triglycerider, i blodet mindre, end det ellers ville gøre, og blodsukkeret falder (glukosetransporten til muskelcellerne øges), og det er jo godt.

- Og hvis man samtidig gør det til en vane, at man også sørger for at optimere lidt på sin gåtur – det kan være at gå op ad bakke, indlægge trappegang eller også det at slæbe tunge indkøbsposer hjem er en ekstra belastning på kroppen – som alt sammen er med til, at, der brændes flere kalorier af, forklarer Marina Aagaard.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve