Nul putte eller ja tak: Hvor meget skal sukker fylde i dine børns hverdag?

Skal kagen skiftes ud med frugt til børnefødselsdagen, eller skal forældre selv have lov til at bestemme, hvor meget sukker deres børn får?

Tre ud af fem børn spiser for meget sukker hver dag. Det viser den seneste undersøgelse fra DTU. (© colourbox)

- Er det kage? Ej, øv, hvor nederen!

Det var reaktionen i programmet ’Generation XL’, da Valdemars fødselsdagskage viste sig at være foliebakker med melonstykker, bananer, æbler og vindruer.

Se her, om Valdemars fødselsdags-frugt bliver spist.

Dansk hygge sidder i munden

For sukker er en del af dansk hygge. Både når vi ser film derhjemme, får noget sødt til kaffen eller til børnefødselsdage med masser af kage, slik og sodavand.

Det har flere institutioner taget stilling til ved at indføre begrænsede eller nul-sukkerpolitikker.

Fødevarestyrelsen har ikke tal på, hvor mange kommuner eller institutioner, der har sukkerpolitikker. Til gengæld viser seneste undersøgelse fra DTU, Danmarks Tekniske Universitet, at tre ud af fem børn spiser for meget sukker hver dag.

Men er chokoladekiks i madpakken ren narko, eller er sukker en del af den danske hygge-kultur, som ikke skal ændres, men derimod forstås?

Ifølge Fødevarestyrelsens anbefalinger må 0-2-årige ikke få sukker. Her kan du se, hvor meget sukker der maksimalt er anbefalet.

Sukker som den lette løsning

Børnelæge Jens-Christian Holm behandler overvægtige børn og unge på Holbæk Sygehus. Han er langt fra tilfreds med brugen af hurtigt sukker som slik, snacking, kage og is i danske institutioner.

- Alt fra børnehaver, skoler, fritidsklubber til SFO’er giver børn sukker – dels som ernæring, dels som en let løsning og dels for at komme børnene i møde. Men det er usundt, siger han.

Sukker i kage, slik og snacks
  • Der er 15 gram sukker i en spiseskefuld sukker med top.
  • Et stykke tørkage på ca. 70 gram = 20 gram sukker
  • En flødeis med chokoladeovertræk på ca. 90 gram = 17 gram sukker
  • En chokoladebar på ca. 55 gram = 32 gram sukker
  • En halv liter sodavand = 50 gram sukker
  • En portion Vingummi og lakrids på ca. 50 gram = 18 gram sukker
  • Småkager på ca. 40 gram = 9 gram sukker
  • En portion bolsjer på ca. 50 gram = 37 gram sukker

Kilde: Fødevarestyrelsen

Jens-Christian Holm medgiver, at nogle institutioner forsøger at gøre det bedre med nul-sukkerpolitikker, men kage ugentligt eller sukker i madpakken er kritisabelt:

- Uanset om barnet er normalvægtigt eller overvægtigt, så er for meget sukker og fedt skadeligt. Det er vores opgave at sikre den bedste sundhed for børnene, og du ødelægger dit barn ved at give det mælkesnitter med på madpakken, siger han.

For eller imod?

I Fødevarestyrelsen vil man ikke anbefale sukkerpolitikker. Men heller ikke fraråde dem. Der er nemlig fordele og ulemper, fortæller Trine Enevold Grønlund, ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen.

- Fordelen er, at forældre eller institutioner er enige om, hvad man gør, når sukker kommer på banen. Men ulempen er, at forældrene ikke må vælge eller føler, at de mister selvbestemmelsen helt, siger hun.

I stedet peger Trine Enevold på, at institutionerne taler om måltidspolitikker, og hvordan man vil holde børnefødselsdage eller andre aktiviteter, der plejer at være sukkerfester.

Det kunne være at samle alle fødselsdage hver måned, eller have det sjovt med sport eller spil frem for at lade hyggen sidde i munden.

Det handler om mængder

Nøgleordene er hvor tit, og hvor meget vi spiser.

- Det er klart, at for meget sukker og fedt kan være skadeligt. Men ligefrem at udelukke marmelade på en bolle. Det er unødvendigt. Vi skal hygge os, men det handler om mængder, og hvor ofte det sker, siger Trine Enevold Grønlund.

Jens-Christian Holm vil trække linjen skarpere op. Vi skal lære at mestre og magte fedt og sukker.

Han foreslår, at børn over tid lærer grænserne for alt fra sodavand, juice til is, kage, slik og snacking. Det kan være kun at spise 100 gram slik om ugen og en halv liter sodavand eller søde drikke.

- Jeg tror, at man om 20-30 år griner af, hvad vi diskuterer nu. For det er jo soleklart, at for meget fedt og sukker er skadeligt – uanset om man er normalvægtig, overvægtig, barn eller voksen, siger han.

Du kan se Generation XL hver tirsdag klokken 20.45 på DR 1 eller her på DR TV