Ny teknologi, effektivitet og holdtræning: Her er årets motions-trends

Er du en af dem, der skal i gang med træningen efter jul? Vores motions-ekspert har kigget på motions-tendenser i 2017.

Fælles træning og elektroniske hjælpemidler er blandt årets motions-tendenser.

Fuld fart derudaf med høj puls eller slowmotion bevægelser og langsom vejrtrækning? Man behøver ikke at vælge. Begge dele er blandt de mest populære træningstendenser i det nye år.

Årets vigtigste tendenser er:

Wearables

Ligesom sidste år er alle former for bærbar teknologi, pods, pulsmålere og fitnesstrackere, der under et kaldes wearables, helt på toppen af Top 20 trendlisten. I samme genre finder man længere nede af listen smartphone apps, som bruges af motionister i alle aldre til at måle, planlægge og variere træningen. De nye teknologier er en selvstændig trend, der også spiller sammen med andre træningstendenser. Fordelen er ekstra muligheder og motivation. Ulempen er stigende overvågning og registrering, når man anvender diverse tjenester.

Tidseffektiv intervaltræning

På Top 3 finder man ligeledes igen styrketræning med kroppens egen vægt – altid populært – og de senere års store hit høj-intensiv intervaltræning, HIIT, hvor man under kredsløbstræning presser sig selv hårdt i korte perioder efterfulgt af pauser. Tidsforbrug fx 10 eller 15 minutter. Fordelen er, at træningen giver høj effekt på kort tid, man forbedrer konditionen og øger energiforbruget. Samme tendens ses nu også i megen styrketræning med fokus på høj intensitet og sved på panden.

Yoga og mobilitet

Yoga har eksisteret i årtusinder. Det nye er, at udbredelsen og interessen stiger mere end tidligere eftersom yoga er blevet lettere tilgængeligt: Der er kommet nye, nemmere typer og yoga tilbydes ikke længere kun i eksklusive yogacentre, men også i fitnesscentre, aftenskoler o.l. I en tid, hvor alt i hverdagen kører i højeste gear, er der behov for at koble fra og spænde af ind imellem.

En anden voksende trend med rolige øvelser og fokus på åndedrættet er stretching (stræk) – der i en årelang periode har haft begrænset tilslutning – eller mobility, hvor der er fokus på at opretholde leddenes fulde bevægeudslag med dynamiske og statiske strækøvelser.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning.

Marina Aaggard har 25 års praksis bag sig og skriver jævnligt om motion og bevægelse på dr.dk/levnu.

Du kan følge Marina på Youtube og få masser af inspiration til motion i hverdagen her.

Motion som medicin – og udendørs træning

Exercise is medicine er ny på trendlisten, men har været på vej igennem flere år. Stadigt flere forsøg dokumenterer positive effekter af træning, der kan forebygge, helbrede eller lindre mange sygdomme – uden negative bivirkninger. Sundhedsstyrelsen har udgivet retningslinjer for fysisk aktivitet ifm. de store folkesygdomme, her iblandt diabetes type 2, hjerte-kar-sygdom og muskel-skelet sygdomme. I de fleste tilfælde anbefales styrketræning og konditionstræning et par gange om ugen. Man aftaler de nærmere individuelle retningslinjer med egen læge eller fysioterapeut.

Ophold i det fri virker også sundhedsfremmende: Den friske luft, dagslys og mange sanseoplevelser øger både sundhed og velvære. Det har flere og flere opdaget, så udendørs træning, ud over gang, løb og cykling også outdoor fitness, er en trend på vej opad listen.

Holdtræning holder

Den anden af de to nyheder på årets trendliste er ingen træningsform, men måden instruktøren organiserer træningen på: Holdtræning. At træne på hold sammen med andre – også selvom man træner individuelt side om side – har vist sig at øge motivationen og træningsvedholdenheden; man fortsætter med at træne. Det nye er derfor, at mange fitnesscentre nu ikke alene tilbyder klassisk holdtræning som aerobic, puls, stram op og spinning på hold, men også styrketræning og personlig træning på små hold, en populær aktivitet med både sociale og træningsmæssige fordele.

Spillignende virtuel træning og avancerede moniteringssystemer, hvor trænerne løbende får feedback om de trænendes præstationer er på vej, men indtil videre udgøres årets træningstendenser stadig af velkendte aktiviteter, men i opgraderede udgaver.

Top 20 Fitness Træningstendenser 2017 (sidste års placering i parentes)

  1. Wearable technology, wearables (1)
  2. Kropsvægttræning (2)
  3. Høj-intensiv intervaltræning (3)
  4. Uddannede, certificerede og erfarne fitness professionelle (5)
  5. Styrketræning (4)
  6. Holdtræning (ny)
  7. Exercise is Medicine (ny)
  8. Yoga (10)
  9. Personlig træning (6)
  10. Træning og vægttab (9)
  11. Fitnessprogrammer for ældre (8)
  12. Funktionel fitness (7)
  13. Udendørs aktiviteter (14)
  14. Personlig træning for hold (11)
  15. Wellness coaching (13)
  16. Sundhed på arbejdspladsen (12)
  17. Smartphone træningsapps (17)
  18. Resultmåling (testning og analyse af effekt) (20)
  19. Circuit træning (18)
  20. Smidighed og mobility rollers (16)

Kilde: ACSM Undersøgelsen. ACSM, verdens største organisation for træningsfysiologer og læger, har hvert år siden 2006 undersøgt, hvad fitness fagfolk ser som stabile udviklingstendenser, trends, eller diller, modefænomener, der er populære i korte perioder, hvorefter de forsvinder.