Sådan holder du din hjerne frisk

Med træning af hjerne og krop kan vi udskyde, at alderen påvirker hukommelse og indlæring.

Giv din hjerne nye udfordringer gennem hele livet - som for eksempel et kursus i sprog eller ny viden. (© Getty Images)

Jo ældre vi bliver, jo dårligere bliver vores hukommelse og indlæring som udgangspunkt.

- Vi ved, at hippocampus og mange andre dele af hjernen er ramt af et vist tab af celler, når vi ældes. Og hippocampus spiller en meget central rolle i lagring af eksplicit hukommelse, siger Jesper Mogensen, som er hjerneforsker og professor ved Københavns Universitet.

Som du kan se i dette videoklip, så kan man dog hele livet gendanne celler i hjernen og forsinke aldersrelaterede problemer, hvis man træner og udfordrer den:

Professor Jesper Mogensen viser sine hjerneforsøg til Sundhedsmagsinets vært Lillian Gjerulf Kretz.

Giv din hjerne udfordringer

For at holde vores hjerne skarp er det vigtigt, at vi bruger den på forskellige måder. Og her er nøgleordet netop ”forskellige”.

Sundheds- magasinet

I Sundhedsmagasinet vil læge Peter Qvortrup Geisling og journalist Lillian Gjerulf Kretz give tips og tricks til et sundere liv.

Magasinet sendes på DR1 hver tirsdag klokken 21.55, og programmerne kan også ses på dr.dk/tv.

Du kan også følge historierne og komme med dine indspark på programmets Facebook-side.

- Vi skal hele tiden forsøge at udfordre hjernen. Hvis vi blot laver det samme, så vil hjernen efter tilstrækkelig mange gange ikke omstrukturere sig for at finde nye løsninger, siger Jesper Mogensen.

Nye udfordringer for hjernen kan for eksempel være at lære noget nyt, såsom et sprog eller en hobby.

Man ved for eksempel, at tosprogede statistisk udvikler demens 4,5 år senere end etsprogede, hvis sprogene bliver brugt dynamisk.

- Der er dog ikke nogen garanti for, at vi ikke udvikler demens eller aldersrelaterede problemer. Men vi kan altså selv sørge for, at man får dem så sent som muligt, og at vi klarer os så godt som muligt indtil da, siger Jesper Mogensen.

Tre gode råd

  • Giv hjernen udfordringer. F.eks. kurser, læsning, krydsord og sudoku kan give en gevinst for din hukommelse og indlæring.
  • Fysisk aktivitet. Motion kan forbedre din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse, da motion får hjernen til at producere nogle stoffer, som kan styrke og gendanne nervecellerne i hippocampus.
  • Hold dig sund og rask. Hvad der er godt for din krop og dit hjerte, er som regel også godt for din hjerne.

Du kan se mere om sund aldring i Sundhedsmagasinet på DR1 i aften klokken 21.55.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve