Sådan svinger den nordiske mester i saunagus håndklædet i saunaen

Det er blevet hot at gå i sauna og mærke varmen, velværen og den gus, som gusmesteren sørger for at svinge rundt i varmen.

Det er blevet populært at gå i saunagus i disse år. Det kan gusmester fra Frederiksberg Svømmehal, Julio Cezar Conzales, skrive under på.

Julio, der også er forsvarende nordisk mester i saunagus, fortæller til Aftenshowet:

Gus i weekenden

Der er såkaldt Saunagus Event på Refshaleøen i København i weekenden. Men hvis man ikke har mulighed for det, så kan man leje mobil- eller teltsauna, hvis man skulle have lyst til at opleve varmen og gusen på egen matrikel, eller man kan frekventere et af de mange spacentre, der i dag tilbyder saunagus.

- Mennesker har brug for at komme ud af deres dagligdag og have nogle timer i fred og ro og med velvære. Derfor søger flere wellnesscentre med fx saunagus, hvor man i løbet af bare 10-15 minutter kan opleve velvære. Det er sådan, at når man kommer ind, så trækker man vejret dybt og giver slip.

- Saunagus er, når man hælder vand og olie på ovnen, og så svinger man med håndklædet, så man fordeler varmen i saunaen, forklarer gusmesteren.

Julio Cezar Conzales fortæller videre, at man ikke må presse sig selv, når man er inde i saunaen, man skal lytte til sin krop og mærke efter, hvordan den reagerer på varmen. Hvis det bliver for varmt for én, skal man gå ud.

Her forklarer Julio Cezar Conzales om, hvordan man arbejder, når man er gusmester:

Hotsaunagus

Lev Nu har tidligere været i saunagus og har fået følgende gode råd af en anden gusmester, Elisabeth Nielsen:

  • Find et sted, hvor gusmesteren bruger 100 procent rene, ægte, æteriske olier, ellers virker de ikke efter hensigten.
  • Det er en god idé at drikke noget vand, inden man går i saunaen. Drik også vand i pauserne mellem de tre gus-sessioner. Depoterne skal fyldes op, efter man har svedt igennem. Drik desuden vand i op til to timer efter seancen.
  • Spis et let måltid et par timer før, du går til gus.Det er vigtigt at spise før et gus. Hvis man faster, risikerer man at besvime. Det er heller ikke godt med et tungt måltid lige inden.
  • Medbring badetøj, et lille håndklæde til saunaen, et stort håndklæde til efter guset og en drikkedunk til pauserne.
  • Når du sidder i saunaen, får du mest ud af guset ved at trække vejret gennem munden.
  • Bemærk i øvrigt, at saunagus er for voksne over 18 år. Gravide og personer med hjerte-kar-problemer frarådes at benytte sig af saunagus.