Smartphones og tablets giver travlhed hos fysioterapeuten: Overbelastet tantepukkel

Få fem gode råd, om hvordan du undgår smerter af akavede skærm-stillinger.

Sundhedsmagasinets vært Lillian Gjerulf Kretz bliver godt øm i nakken, da hun som et forsøg skal sidde foroverbøjet i længere tid. (© dr)

Stadig flere danskere får problemer med kroppen på grund af vores moderne stillesiddende kultur.

Siden 2006 er antallet af besøgende hos landets fysioterapeuter steget med 22 procent for alle aldersgrupper og hele 61 procent for børn under 10 år ifølge Danmarks Statistik.

Stigningen skyldes blandt andet vores stigende forbrug af tablets og smartphones, siger Niels Honoré, som er sundhedsdirektør på Fysiocenter i Roskilde.

I denne video kan du se ham forklare, hvordan en typisk tablet-stilling kan give nakken problemer:

Niels Honoré viser Lillian Gjerulf Kretz, hvor vi belaster nakken med tablet-stillinger.

En bøjet nakke belaster kroppen

Det er et problem at sidde med foroverbøjet nakke, fordi jo mere vi bøjer hovedet frem, jo tungere og mere belastende bliver det at bære for vores nakke og resten af kroppen.

Det kan du se nogle udregninger på i denne video:

Se hvor mange kilo vores hoved belaster nakken med alt efter stilling.

Sundheds- magasinet

I Sundhedsmagasinet vil læge Peter Qvortrup Geisling og journalist Lillian Gjerulf Kretz give tips og tricks til et sundere liv.

Magasinet sendes på DR1 hver tirsdag klokken 21.55, og programmerne kan også ses på dr.dk/tv.

Du kan også følge historierne og komme med dine indspark på programmets Facebook-side.

Det er ikke et problem at sidde i yderposition kortere tid, men længere tids belastende stillinger kan give kroppen problemer.

- Når vi ser ned på vores smartphones eller tablets, har vi en højere tendens til at blive opslugt af det, vi laver. Vi kan derfor lettere komme til at ignorere kroppens signaler og derved sidde i en uhensigtsmæssig position i for lang tid, siger Niels Honoré.

Han pointerer også, at jo bedre fysisk form man er i, jo bedre kan man kæmpe imod de skavanker, der kan opstå ved at sidde i dårlige positioner.

Derudover har Niels Honoré disse fem gode råd:

Fem gode råd

  1. Lav gode vaner. Definér tydelige pauser fra tabletten, og gentag dem hver dag. F.eks. en regel om at slukke for tablets en time inden sengetid. Eller en regel om lektier først, og så tablets bagefter.
  2. Sid ordenligt. Højst 30 minutter i samme sidde/ligge/hænge-position. Børn kan med fordel sidde på gulvet med deres tablet. Skift imellem enhederne tablet, smartphone, bærbar osv. Varier finger eller hånd, når du bruger smartphones og tablets.
  3. Kombinér skærme med motion. Få kigget forskellige apps/spil igennem, og undersøg, om nogle af dem har et fysisk element med i deres univers.
  4. Indret jeres rum til bevægelse. F.eks. puder på gulvet eller madras foran fjernsynet, så man får lys ttil at bevæge sig mere eller skifte stillinger oftere.
  5. Vær det gode forbillede for børn. Forsøg at være fysisk aktiv, og vis det til dine børn. De må gerne vide at du tager ud og løber en tur eller tager til tennis. Det kan være det smitter af. Læg også op til fysisk leg.

Du kan se mere om vores brug af smartphones og tablets i Sundhedsmagasinet på DR1 i aften klokken 21.55.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve