Sommermotion: Kom i form i skoven

Holder du ferie i nærheden af en skov? Så brug den til at give formen en skalle. Vi giver inspiration i en række videoer.

En smuk dag i skoven har mange muligheder for sjov motion.

Skoven er dejlig og især om sommeren, når den er frodig og grøn og giver svalende skygge for solens stråler.

En ekstra fordel set med motionsøjne er skovens bløde jord- og grusveje, der giver behageligt efter under gang og løb. Ønsker man mere udfordring?

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Blandt andet er bogen Ski Fitness udgivet på eget forlag i november 2013.

Så er der trekking, trailløb eller mountainbike cykling på smalle stier med sten, grene og huller, der rusker godt i kroppen og kræver fuld opmærksomhed.

Varierer konditionstræningen i skoven med bakkeløb, intervalløb, intervalgang eller gang- og løbevariationer og forhindringsløb: Brug skoven til varierede øvelser op, over, ned, under, udenom.

Mange slags øvelser

I skoven er der særlige muligheder for balancetræning både under almindelig bevægelse på den ujævne skovbund og ved balancering på træstammer, stubbe eller sten. Stå stille, statiske balancer, på et eller begge ben, på diverse underlag. Eller dynamisk balancetræning, gå for eksempel ’på line’ på træstammer (tjek at underlaget er stabilt og tørt, så du undgår fald).

Outdoor Fitness | 7 Styrkeøvelser i skov | Underkrop | Marina Aagaard, MFT

Det er en fordel at supplere konditionstræningen med styrketræning. Mange styrkeøvelser kan laves i skoven.

Man behøver ingen redskaber, man kan træne med kroppens egen vægt på skovens stier eller pladser: Løft af sten eller træstykker (med rank ryg), benbøjninger, armstrækninger med hænderne på træ eller sten, kropshævninger fra gren eller bom, lænde- og maveøvelser på træstammer eller lignende.

Outdoor Fitness | 7 Styrkeøvelser i skov | Overkrop | Marina Aagaard, MFT

Ophold i det grønne virker generelt afstressende og øger velværet. Derudover er strækøvelser med dyb vejrtrækning en behagelig afslutning på skovtræningen. Stræk hofter, ben og overkrop med fokus på de stramme muskler. Stræk og bøj, sidebøj højre og venstre og drej kroppen (rygsøjlen) fra side til side.

Outdoor Fitness | Stretching Strækøvelser i skoven | Marina Aagaard, MFT

  • Mere om motion i skoven:
  • Naturstyrelsens hjemmeside rummer masser af inspiration og informationer om vandreruter, mountainbikeruter, naturlegepladser og naturfitness
  • OBS: Pas på flåter. Klæd dig fornuftigt og tjek huden grundigt, når du er hjemme igen.

Lev nu sætter henover sommeren fokus på sommermotion. Vi ser på i en række enkle videoer, hvordan man kan bruge byen, stranden eller skoven til at dyrke sjov og udfordrende motion. Og i det hele taget få brugt sommeren til at give kroppen ny energi. Artiklerne udkommer hver lørdag i juli.