Spis dig fra øjensygdomme

Grøntsager som broccoli og spinat ser ud til at kunne reducere risikoen for at få grå stær og øjenforkalkning. Det viser et eksperiment i Sundhedsmagasinet.

Vores syn ændrer sig med alderen. Udover nedsat syn kan vi med alderen få en række øjensygdomme. Den mest almindelige er grå stær.

Men en lutein-rig kost ser ud til at kunne være med til at forebygge øjensygdomme som øjenforkalkning og AMD (aldersrelateret macula degeneration).

Sundheds- magasinet

I Sundhedsmagasinet sætter læge Peter Qvortrup Geisling og journalist Nola Gaardmand fokus på vores sundhed.

Magasinet sendes på DR1 hver tirsdag klokken 21.55, og programmerne kan også ses på dr.dk/tv.

Grøntsager i massevis

I et eksperiment i Sundhedsmagasinet spiste to testpersoner 300 gram grøntsager med et højt luteinindhold hver dag.

På fem uger fordoblede forsøgspersonerne mængden af lutein i blodet, som på længere sigt kan forbedre synet.

- Jeg er overrasket over, at man så relativt nemt kan fordoble koncentrationen af lutein i blodet, siger Torben Lykke Sørensen, der er overlæge på Øjenafdelingen på Sjællands Universitetshospital.

Lutein er et næringsstof, der findes i forskellige typer af grøntsager. Det findes også i øjets nethinde, og er vigtig for et godt syn.

Øjenforkalkning rammer mange

Halvdelen af alle danskere over 70 år har AMD i de tidlige stadier, og sygdommen er den hyppigste årsag til svagtsynethed og blindhed i Danmark, skriver sundhed.dk.

Folk der lider af AMD eller forkalkninger i øjet bliver anbefalet tabletter med lutein for at bremse sygdommens udvikling, da lutein findes naturligt i øjets nethinde.

Der findes dog ingen officielle anbefalinger til patienter, der har sygdommen i mild grad eller til raske, der gerne vil forebygge øjensygdommen.

Eksperimentet viser, at kosten kan spille en forebyggende rolle, mener Torben Lykke Sørensen.

- Jeg bliver tit spurgt af patienter, om de kan gøre noget selv. Og der kan jeg da godt bakke op om, at man måske anbefaler at spise flere grøntsager for at øge lutein-niveauet.

- Det er trods alt smartere, at man kan spise sig til mere lutein i blodet i stedet for at tage tabletter, siger Torben Lykke Sørensen.

Næringsstoffet lutein

  • Lutein er et næringsstof med en gul farve.
  • Stoffet findes i øjets gule plet på nethinden, hvor det bliver lagret.
  • Lutein forekommer i forskellige grønsager og frugter. For eksempel i grønkål, spinat, broccoli, ærter, gulerødder, ferskner, mandariner.
  • Lutein er et organisk pigment, men kroppen kan ikke selv danne det. Kroppen kan få lutein gennem kost eller kosttilskud.