Flere siger farvel til kødet og goddag til vegetarlivet

Sortimentet i supermarkederne ændrer sig. Der skal være færre kølediske med kød og flere hylder med grøntsager.

Ud med kødet, og ind med grøntsager, bønner, linser og kød-erstatninger. (© ColourBox)

Den står ikke længere på palæo-diæt med kød, kål og rigelige proteiner. Nu vil vi være vegetarer og veganere. Det tyder i hvert fald vores indkøbsvaner på.

Hos Dansk Supermarked, der blandt andet dækker Føtex, Bilka og Netto ser man en markant stigning i efterspørgslen på veganervarer.

- Vi oplever flere og flere leverandører, der tilbyder os vegetar og veganske produkter, og hvis interessen for veganervarer bliver ved med at stige – vil det nok på sigt påvirke salget af kød. Men veganervarer er jo ikke kun til aftenmåltidet, men også som supplement, og derfor kan vi som sådan ikke sige, at det primært vil være på bekostning af salget af kød, forklarer kommunikationsmedarbejder Julie Spanner Kloppenborg.

COOP om madvaner

En undersøgelse, som COOP selv har lavet blandt sine kunder, viser, at 3,3 procent er vegetar, veganer eller pescetar.

Og 4,1 procent er flexitarer, altså vegetarer nogle dage og ikke vegetarer andre dage.

COOP’s butikker har siden 2015 kraftigt udvidet sortimentet af veganske produkter som:

  • Veganske burgerbøffer, baseret på linser.
  • Veganske pølser, baseret på soyabønner og hvedeprotein.
  • Veganske kødboller, baseret på soyabønner og hvedeprotein.
  • Veganske falafler, som er baseret på kikærter.
  • Tofu, som er baseret på soyabønner.

Samme tendens ser man i COOP, der dækker Kvickly, Brugsen, Irma og Fakta, fortæller analysechef Lars Aarup:

- Der er sket en stigning i salget af varer, som ligner kød uden at indeholde kød, fx ”kødtern”, der minder om svinesmåkød, men som er lavet af protein fra hvede.

- Vi er slet ikke i tvivl om tendensen, men vi er stadig i en meget tidlig fase af den.

"Soja-kød" eller bønner og linser?

Tendensen kommer fra Sverige, hvor de traditionelt har været stærke på alternative kødlignende produkter til vegetarer.

- Vi famler os stadig lidt frem på det her felt, forklarer Lars Aarup, for vil forbrugerne have de ”kød-erstatninger”, som ligner kød, eller vil de hellere have produkter, der mere rent signalerer ”her spiser vi ikke kød, vi får vores protein fra andre kilder, som bønner, linser osv”?.

Østjyderne er first-movers

COOP vil i løbet af det næste års tid prøve en stribe nye produkter inden for vegetar- og veganer-feltet af i butikkerne.

- Normalt vil man sige, at en tendens tager sin begyndelse i hovedstaden og dernæst breder sig til Nordsjælland og Østjylland. Men lige præcis vegetar/veganer-bølgen ser lidt anderledes ud, siger Lars Aarup.

- For der er faktisk en stor lomme syd for Aarhus, omkring Skanderborg og Ry, hvor man i høj grad har taget vegetar-livsstilen til sig. Så lige med det her skal vi nok køre det ud til østjyderne først.

Ja eller nej til mindre kød

I en undersøgelse foretaget for DR har Analyse Danmark spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne, om de jævnligt holder kødfrie dage, hvor de bevidst fravælger kød til dit aftenmåltid?

  • 26 procent svarer ja. 68 procent svarer nej.
  • Der er flest kvinder, der svarer ja: 31 procent. Mens kun 22 procent af mændene svarer ja.
  • Det er primært i gruppen over 70 år, der svarer ja.
  • Flest i Region Hovedstaden svarer ja, mens færrest i Region Nordjylland svarer ja.