GUIDE Sådan kommer du i gang med mindful spisning

Lær at undgå overspisning ved at lytte til kroppens naturlige sult med mindful spisning.

Det er ikke altid, at det er muligt at spise langsomt med lukkede øjne og have fuld fokus på maden. Men det er en god øvelse at gøre det en gang i mellem for at lære at lytte til kroppens naturlige sult, så man med mindful spisning kan reducere stress og overspisning. (© COLOURBOX)

Mindful spisning er spisning med opmærksomt nærvær og fuld fokus på sult, sanselighed og nydelse.

Det betyder, at du koncentrerer dig så meget som muligt om din mad, mens du spiser den, og du spiser kun, når du er sulten, når maden smager godt, og når nydelsen af maden er stor.

Det er selvfølgelig umuligt at gøre fuldt ud altid, men blot lidt mere mindful spisning kan have en stor effekt på at reducere stress og overspisning.

Nedenfor er en række gode råd til at komme i gang fra psykolog Uffe Damborg og ernæringsekspert Per Brændgaard, der er nogle af værterne i programserien 'Stress af med DR3'.

Seks trin til at spise med mindfulness

  1. Beslut dig for at dyrke ”mindful spisning”.
  2. Indstil dig mentalt på at spise én mundfuld ad gangen.
  3. Fokuser hele din opmærksomhed på den mundfuld, du er i gang med at spise.
  4. Spis hver mundfuld mad, som om den er ny.
  5. Hvis du opdager, at du har glemt at være nærværende med nogle mundfulde, så trækker du venligt og tålmodigt din opmærksomhed tilbage til den mundfuld, du er i gang med.
  6. Du kan f.eks. starte med at spise blot én mundfuld på den måde i dag.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve