Hos familien Sommer spiser eller drikker man slet ikke noget fra dyr

Mia Sommer er mor til tre, jurastuderende og har i 11 år levet vegansk. Og så har hun lige sendt en kødløs kogebog på gaden.

Mia Sommer med to af sine tre børn. Mia, hendes mand og børn er alle veganere. (© privat)

I Mia Sommers familie lever man vegansk. Et hundrede procent. Mor, far og tre børn på henholdsvis otte, tre og halvandet år.

- Jeg besluttede som barn, at jeg ville være vegetar, fordi ingen dyr skulle lade livet for mig, når jeg sagtens kunne leve af noget andet.

- For 11 år siden blev jeg veganer, fordi jeg fandt ud af, at mælkeindustrien og kødindustrien hænger sammen. Malkekvæg har dårlige liv, får fjernet deres kalve, og de ender med at blive slagtet, så derfor ville jeg heller ikke længere spise og drikke mælkeprodukter, forklarer Mia Sommer.

Ud over at være mor til tre er hun også snart færdiguddannet som jurist – og i denne uge har hun netop sendt kogebogen Vegansk Velvære på gaden.

Vegansk Velvære

Mia Sommer har netop sendt bogen, 'Vegansk Velvære' på gaden. Men hun har også en blog, hvor hun lægger sine opskrifter, tips og ideer ud. Du kan læse mere her.

Savner ikke kød

Og så har hun også en madblog og laver i øvrigt familiens mad fra bunden. Ikke noget med halvfabrikata eller soyaprodukter, som ligner kød.

- Jeg savner ikke kød i min madlavning, og jeg har det heller ikke sådan, at jeg savner at kunne snuppe en hotdog. Jeg vil helst lave min mad fra bunden, fordi jeg også synes, det er sjovt, forklarer Mia Sommer, der ud over at leve vegansk heller ikke bifalder beklædning af skind og læder, ligesom hun heller ikke bryder sig om, at man bruger dyr i cirkus.

- Da jeg var yngre, delte jeg flyers ud for dyreorganisationen Anima, fordi forholdene for mange produktionsdyr er forfærdelige. Men det har jeg ikke tid til i dag, så jeg har valgt min egen form for aktivisme – jeg vil udbrede kendskabet til vegansk madlavning og livsstil.

Flere er interesseret

Mia Sommer oplever, at det er blevet mere og mere afmystificeret at være veganer, og hun mærker også en øget interesse fra mange sider.

Jeg har valgt min egen form for aktivisme – jeg vil udbrede kendskabet til vegansk madlavning og livsstil.

Mia Sommer, vegansk blogger og forfatter

- Jeg kan blandt andet se det på interessen fra de mange vegetar- og veganerfællesskaber på sociale medier. For knap halvandet år siden havde FB-gruppen “Vegansk mad” 5000 brugere, i dag er der 17.000 brugere. Og så tror jeg også, at den øgede fokus i medierne på dyrevelfærd, og på hvordan alt det kødspiseri påvirker vores miljø, har gjort, at flere og flere er interesseret i at leve vegansk.

Børnene er også veganere

Mia Sommer har tre små børn, som alle er opfostret veganere – og uden problemer.

- Jeg har ammet dem alle tre, de har ikke fået modermælkserstatning. Og så har jeg jo taget hensyn til dem i kosten med babymos af linser, bønner og grøntsager osv, og så tager vi alle sammen et tilskud af B12 vitamin – som udelukkende findes i animalske produkter – og D-vitamin om vinteren. Ingen af os har nogensinde haft nogen mangelsygdomme.

Mia Sommers tre dejlige børn er også veganere. (© privat)

Her kan man begynde

Det kan være en hjælp for nogle at begynde med at købe erstatningsprodukter, hvis man skal begynde som ny veganer.

- Jeg tror, det hjælper mange, at de kan købe produkter, som ligner. Når man begynder som vegetar eller veganer, kan man måske få en fornemmelse af, at man ikke bliver mæt, men det gælder bare om at spise større portioner og lidt oftere.

- Vegansk mad indeholder ofte færre kalorier, hvilket er en god ting, hvis man vil holde vægten og samtidig godt kan lide at spise masser af mad.

Find dit basislager

  • Mia Sommer anbefaler at have dette i sit basislager, hvis man vil leve vegansk:
  • 1. Bælgfrugter: Bælgfrugter er bønner, linser og kikærter. Spis dem gerne hver dag, fordi de indeholder masser af næring (proteiner, vitaminer og mineraler), og de mætter godt. Kan købes tørrede og på dåse og er langtidsholdbare.
  • 2. Kornprodukter: Kornprodukter er en mættende og en sund base sammen med bælgfugter og grøntsager. Sørg for at spise rigeligt hver dag. F.eks. havregryn, rugbrød, fuldkornspasta, brune ris, quinoa, fuldkornsbulgur og fuldkornscouscous.
  • 3. Frugt og grønt: Alle slags frugter og grøntsager er sunde, men spis især kartofler og mørkegrønne grøntsager som broccoli, ærter, grønkål og spinat, da de er sundest.
  • 4. Nødder og frø: Nødder og frø indeholder masser af proteiner og mineraler, men spis dem i begrænsede mængder på grund af deres høje fedtindhold.
  • 5. Konserves: Hakkede eller mosede tomater på dåse eller glas er super praktiske at have i sit basislager, da man så kan lave en tomatsovs med bælgfrugter og grøntsager serveret med f.eks. ris eller pasta. Man kan også bruge kokosmælk på dåse i sovser og supper.

Det skal du tænke på

Læge og foredragsholder Jerk W. Langer forklarer om veganerkosten:

- Grundlæggende er veganerkost sund.

- Dog bør man være opmærksom på at få nok af de forskellige aminosyrer, som findes i proteinerne. Fra kød og fisk er det intet problem, men som veganer skal man spise mere varieret, da planteproteiner ikke er fuldgyldige, dvs, kan mangle nogle livsnødvendige aminosyrer. Ved at variere og kombinere planteføden kan man kompensere herfor, men det kræver, at man sætter sig ind i det.

- Også de vigtige omega-3 fedtsyrer kan man ligge i underkanten af, da de især fås i fisk og anden havføde. Heldigvis findes der også omega-3 i bl.a. raspsolie, hørfrøolie, mandler og nødder, men der skal en del til, fordi vi kun omdanner fem procent af plante omega-3 til rigtige fiskeolier, der er vigtige for hjerte, hjerne, led og hud, og som er en vigtig del af vores antiinflammatoriske forsvar mod sygdomme.

- Vitamin D samt mineralerne jern og zink får vi overvejende fra dyriske produkter. Vitamin D laves selvfølgelig om sommeren i huden, men om vinteren er det en ide at tage et tilskud. Mineralerne kan man godt dække via veganerkost, men det kræver, at man spiser varieret, så en vitaminpille er nok udmærket for de fleste.