James Price – nu uden smør og fløde

Rigeligt med smør er blevet til rigeligt med grønt i tv-kokkens nye bog. I hvert fald til hverdag.

De fleste forbinder ham med netop smør og fløde, men i sin nye kogebog laver James Price mad uden de to ingredienser. (© Lindhardt og Ringhof)

De sidste næsten ti år har James Price, sammen med sin bror Adam, været synonym med ”rigeligt med smør” i madprogrammerne Spise med Price.

Så det kan måske næsten virke helt utroværdigt, at han nu udgiver en bog med opskrifter UDEN smør og fløde. Men det er ikke desto mindre rigtigt, James Price har skrevet en kogebog med kalorielette opskrifter.

- Sandheden er, at det faktisk oprindeligt var tilrettelæggeren af Spise med Price, der fremhævede de der gamle klip med ”rigeligt med smør” i programmerne, forklarer James Price.

- Og selv om vi selvfølgelig aldrig har været bange for at bruge smør og fløde, så er det faktisk først med de programmer, at det sådan er blevet fremstillet som et egentligt mundheld eller mantra for os.

Kur på kur på kur

James Price har altid været til den rundere side og har derfor også gennem livet været på et utal af slankekure.

Som barn var han og moderen, skuespillerinden Birgitte Price, jævnligt på kur, fordi de fik lidt for god mad derhjemme, og hun derfor havde svært ved at klemme sig ned i de nogle gange meget små kostumer.

- Så jeg har været på kur mange gange i mit liv, men aldrig rigtig med held, siger James Price.

- Min oplevelse er, at mange slanke-opskrifter er lidt kedsommelige. Og derfor bliver det sådan, at man lider afsavn i en periode, og dernæst begynder man så at spise normalt igen, så tager man det hele på igen.

Krydderier i stedet for fedt

Derfor handler det om at lægge den daglige hverdagskost om, så den er mindre fed.

- Og her er det altså altafgørende, at den mad, man tilbereder, smager af rigtig meget. Så det ikke bliver ensformigt. For hvis det gør det, så går det ikke.

Men når man fjerner fedtet fra maden, så fjerner man faktisk også en del af smagen.

- Ikke fordi fedt i sig selv smager af så meget, men fordi fedt giver en rundere smag. Hvis man tilbereder et stykke magert kød, så forsvinder smagen næsten under tilberedningen, mens et stykke fedtmarmoreret kød får en mere fyldig smag, når man tilbereder det.

Derfor er man nødt til at erstatte fedtet med noget andet, der kan give smag.

- I mine opskrifter har jeg fyret godt op under krydderierne og krydderurterne for at give retterne smag.

Sund hverdag levner plads til fester og weekender

James Price er meget fortaler for, at man prøver at indrette sig med en grøn og grov kost i hverdagen og så giver sig selv lov at skeje ud i weekender og til fester.

Og en vigtig del af omlægningen til en grøn og grov hverdag er planlægning, understreger kokken.

- For hvis man står ved køledisken i supermarkedet i sidste øjeblik og skal beslutte, hvad man vil spise, så ender man med spaghetti med kødsauce, som man plejer. Så man skal lægge en madplan og handle efter den.

Alle opskrifterne i bogen er blevet kalorieberegnet af en diætist og forsøger at ramme nogenlunde det antal kalorier, man anbefaler til et voksent menneske til hvert måltid.

- Og så har jeg det for eksempel bedst med at spise tre måltider om dagen, så det er min bog primært indrettet efter. Andre fungerer bedst med mange små måltider.

Blomkålspizza med kartofler og rosmarin

Blomkåls-pizza fra James Prices kogebog "UDEN smør og fløde". (© Lindhardt og Ringhof)

  • Ingredienser: 1 blomkålshoved, 2 æg, 1 tsk stødt spidskommen, 1 tsk tørret oregano, salt og peber, 5-6 kartofler – gerne nye, 150 g fast mager mozzarella, 3-4 kviste frisk rosmarin, olivenolie
  • Fjern den grove stilk på blomkålen, og skær resten i mindre stykker. Kom stykkerne i blenderen, og pulsblend dem, til konsistensen nærmest er som couscous. Damp den blendede blomkål i en sigte over en gryde kogende vand i 4-5 minutter, og kom den derpå over på et rent viskestykke.
  • Når den er let afkølet, vrides så meget væde som overhovedet muligt ud af den. Det er vigtigt, at du virkelig lægger kræfter i her, for ellers bliver bunden for blød.
  • Kom den vredne blomkål i en skål, og bland æg, spidskommen, oregano samt salt og peber i. Læg blomkålsdejen på et stykke bagepapir, og bred det ud i en cirkel. Lav yderkanten lidt forhøjet.
  • Flyt bagepapiret med blomkålspizzaen over på en bageplade, bag den ved 190 grader i ca. 10 minutter, og tag den derpå ud. Fordel mozzarellaen over pizzaen. Høvl tynde skiver af kartofler med skal, og fordel dem på pizzaen. Drys med rosmarin, og dryp med olivenolie.
  • Sæt pizzaen tilbage i ovnen, til overfladen begynder at tage lidt farve, osten er smeltet, og kartoflerne er møre.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve