Streetfood er det nye hotte

De små mobile mad- og kaffeknallerter er blevet et hit i gadebilledet.

Adrian Arcaleanu med sin specialbyggede pandekagecykel, som man kan finde dagligt i de københavnske gågader. (© Privat)

Måske kender du allerede fænomenet, hvis der står en lille mobil kaffeknallert foran din arbejdsplads, når du møder om morgenen, så du lige kan købe dig en god kop latte til at begynde arbejdsdagen med.

Og netop kaffeknallerten er et meget godt billede på den udvikling vi er midt i, hvor det mobile gadekøkken - streetfood - er blevet det helt nye hotte. I bla. København kan det for alvor mærkes i år, hvor det i er blevet gratis at drive såkaldt mobilt gadesalg.

Antallet af ansøgninger er strømmet til kommunen og en meget stor del af de 29 nye bevillinger, der er givet i år, er således givet til mobile gadesælgere, der har fået lov til at sælge mad i gågaderne i det indre København.

Ombygget pandekagecykel

En af dem er Adrian Arcaleanu, der har to ombyggede Christiania-cykler, som han sælger økologiske pandekager og frugtfondue fra.

- Jeg blev inspireret af alle de, der sælger mad og frugt fra mobile vogne i København. Og så tænkte jeg, at frugt og pandekager er noget både voksne og børn kan lide, forklarer Adrian, der kom til Danmark fra Rumænien for tre år siden for at læse. I dag læser han på Professionshøjskolen Metropol og er færdig som bachelor i human ernæring til vinter.

Rullende kantiner

Madsociolog fra Professionhøjskolen Metropol Jon Fuglsang har for nylig været til en konference i USA, som handlede om nye tendenser indenfor madkultur, og her blev foodwagons udråbt til at være det nye helt store hotte.

- Man ser dem mange steder i USA, hvor der står seks-otte små vogne ude foran de store arbejdspladser. Alle med hver deres speciale. Man kan kalde dem for små rullende kantiner, forklarer Jon Fuglsang, som også har oplevet samme udvikling i Tokyo.

- Jeg tror, vi oplever denne tendens, fordi man i de mange tilbud kan vælge lige præcis, dét, man har mest lyst til at spise til frokost - og når man køber det ved sådan en vogn, så ser man også producenten i øjnene. Det kræver, at producenten er ærlig, han skal være virkelig god til det, han sælger - for ellers går vi jo bare videre til den næste vogn dagen efter.

Afprøv ideen

Omvendt er de små vogne en god måde at være iværksætter på, spår Jon Fuglsang. At skulle starte sin egen restaurant kræver en væsentlig større investering, men med en rullende madvogn kan man nemmere og billigere afprøve sin idé.

Til det fortæller Adrian Arcaleanu.

- Jeg skulle finde et arbejde for at tjene penge at leve for, og da jeg netop er fødevarestuderende og også har cyklet som rickshaw-chauffør i København, så lå ideen lige for, forklarer Adrian.

Han fortæller videre, at kunderne har taget godt imod hans hjemmelavede og økologiske pandekager. Han håber, at de chokoladeovertrukne frugtspyd også vil hitte, som han siger:

-Det er jo en sundere snack, som også smager fantastisk.

Ud til kunderne

Hver eftermiddag hopper Adrian Arcaleanu på den ene af sine af sine to Christiania-cykler for at køre først til Rådhuspladsen, siden til byens forskellige gågader - alt efter, hvor kunderne er. Og det er netop forcen ved de rullende kantiner.

-Med en madvogn kan man specialisere sig i den ting, man er bedst til og forfine den, og så kan man køre derhen hvor kunderne er. Det største problem ved de mobile streetkøkkener i Danmark er desværre bare vejret, kommenterer Jon Fuglsang og føjer til:

- Man kan sige, at ideen med foodwagons egentlig ikke er ny, for den gode gammeldags pølsevogn er jo et levende eksempel på, at tanken har været der længe og har været en succes.

-Og jeg tror, at de nye rullende gadekøkkener er så stor en succes, fordi det bliver en god og uhøjtidelig oplevelse. Det er uforpligtende at købe maden hos en gadevogn, man kan nemt være selektiv - og så bliver maden nødt til at være i top, for ellers går kunderne bare et andet sted hen og køber deres mad.