BREVKASSE Skader det søvnen at tage mobilen med i seng?

Sluk alle skærme i god tid før sengetid - og find den gode gammeldags bog frem, råder psykologen.

God nat - og helst uden de blå lys fra diverse skærme. (© Gettyimages)

Der kom et meget kort spørgsmål til brevkassen med følgende ordlyd:

Det sidste, man gør, inden man sover, er at tjekke mobilen. Skader det søvnen?

Svar fra Henrik Tingleff:

Det er et yderst relevant spørgsmål, du stiller - for du har fuldstændig ret! Hos mange af os har smartphonen indtaget den plads på natbordet, hvor bogen tidligere lå, og i ly af en undskyldning om, at ”den er jo mit vækkeur”, er mobilen blevet vores faste holdepunkt lige inden sengetid. Og det er noget skidt.

Henrik Tingleff

Henrik Tingleff er autoriseret psykolog og partner i virksomheden Mindwork, der har afdelinger i Ringsted og København.

Henrik Tingleff er uddannet cand. psych. fra Københavns Universitet, og han har valgt sin livsbane, fordi menneskets adfærd altid har interesseret ham. Han underviser og har også skrevet en række fagbøger, senest Fri For Ludomani.

Du kan spørge Henrik om alt, der har med os mennesker og vores relationer til hinanden at gøre.

Se profil

For mindre end et år siden fastslog en ganske solid undersøgelse - foretaget af én af verdens førende søvnforskere, Charles Czeisler, på det lige så anderkendte Harvard Medical School - at brug af gadgets som smartphone, tablets eller computer lige inden sengetid kan forsinke og forskyde søvnrytmen og bringe mennesket i en tilstand, der minder om jetlag.

Det blå lys forstyrrer

Årsagen skal findes i, at det blå lys fra skærmen undertrykker kroppens naturlige produktion af hormonet melatonin.

Melatonin kaldes populært ”nathormonet” eller ”mørkehormonet”, da det er med til regulere kroppens indre ur og især spiller en vigtig rolle i forhold til at falde til ro og falde i søvn.

I Czeislers førsøg viste det sig, at der ved intenst brug af gadgets inden sengetid, sker en reduktion i udskillelsen af det søvnfremmende hormon på helt op til 55 procent, ligesom der sker en forskydning i timingen af, hvornår melatoninen bliver udskilt.

I praksis kan det betyde en forskydning af menneskets ”indre ur” på helt op til halvanden time, samt at selve ”indsovningen” tager markant længere tid.

Ikke til stede i arbejdet

Dette er dog kun én del af problemerne ved smartphone-brug inden sengetid.

Forskere fra University of Florida, Michigan State University og University of Washington har på en gruppe bestående af 82 ledere og mellemledere kunnet dokumentere, at jo flere minutter de havde brugt deres smartphone efter klokken 21 om aftenen, desto mere udmattede var de om morgenen. De oplevede også mindre selvkontrol og fokus i løbet af dagen - og at de blev dårligere til deres arbejde.

Det kan vist ikke siges meget tydeligere!

Holder systemet i gang

Det korte af det lange er altså, at når vi anvender vores gadgets - smartphone, tablet, computer eller tv - inden sengetid, så fortæller vi hjernen , at den skal holde sig vågen.

Vi starter tanker og refleksioner, vi holder ”gang i systemet” - og du fortæller gennem det blå lys, at der ikke skal produceres det melatonin, som vores krop falder til ro af,og vi falder i søvn af!

Så det er bare at falde tilbage til de gode gamle råd for at opnå de syv til ni timers anbefalet søvn: Sluk smartphone, tv, computer og alle andre gadgets med lys i god tid inden du skal sove, dæmp lyset i lokalet, læs en god bog eller tal med et menneske du holder af.

Så simpelt kan det gøres!

Godnat!

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve