Derfor er spørgsmål bedre end svar

Smider du lynhurtigt en løsning på bordet, når en kollega fortæller om et problem? Lad være med det, råder arbejdslivs-ekspert.

Løsningsfokuseret spørgeteknik hjælper kollegaen til at finde sine egne løsninger, forklarer Line Ullmann. (Foto: Colourbox.com © Colourbox.com)

Når en kollega opsøger dig for at vende et problem, kan det være fristende at sige” Gør sådan – det plejer at virke for mig”.

Men det vil ofte være mere effektivt i sidste ende, hvis du i stedet kan hjælpe kollegaen frem til sin egen løsning, siger Line Ullmann, der er coach og underviser i effektive arbejdsvaner:

Line Ullmann

Line Ullmann er underviser og rådgiver med speciale i effektive arbejdsvaner. Hun laver kurser til virksomheder og organisationer i hele landet. Samtidig underviser hun fast på åbne kurser hos Teknologisk Institut.

- Det skyldes IKEA-effekten, et psykologisk fænomen, der går ud på, at vi mennesker tillægger ting større værdi, når vi selv har medvirket til at skabe dem.

IKEA-effekten hedder sådan, fordi nogle forskere fra Harvard opdagede, at vi bliver gladere, når vi samler et Ikea-møbel selv, fremfor at købe et færdigt møbel.

- Det samme gælder løsninger på vores problemer, siger Line Ullmann.

- Der er ganske enkelt større motivation hos den, som skal føre løsningen ud i livet, hvis de selv har været med til at opfinde den.

4 trin til spørgeteknik:

Når en kollega kommer til dig med et problem, gør du følgende:

  • Vend beklagelse til mål: Hjælp aktivt med at vende beklagelse (over problemet) til et mål. Pointen er, at løsningen sjældent findes ved at stirre intenst på problemet. De kreative løsninger ligger ofte nogle andre steder og udspringer af drømmen om noget andet.
  • Undersøg målet: Spørg, hvad der kendetegner situationen, hvis problemet var løst. Det er her motivationen ligger, og den skal graves frem. I hverdagens samtaler spørger vi ofte ”hvorfor” et problem er opstået. Spørg i stedet ”hvad” skal være anderledes. ”Hvad” ville kendetegne situationen, hvis et mirakel indtraf, og problemet var løst?
  • Find mulige løsninger: Spørg hvilke idéer han/hun har til løsninger. Når målet er mere klart, er det tid til at tale løsninger. Hvad skal der til, for at nå målet? Hvad vil det kræve? Hvilke muligheder har vedkommende allerede? Hvordan kommer de i spil? Og ja, du må gerne supplere med dine egne idéer, bare du ikke styrer det hele.
  • Beslut: Hjælp med at beslutte, hvilket løsningsforslag, der skal leve videre. Når nogle forskellige løsninger er kommet op, så skal der træffes en beslutning. Hvilken løsning er der mest energi i? Spørg din kollega: ”Hvad gør du så? Hvornår? Med hvem?” Sørg for, at beslutningen bliver konkret og nem for din kollega at gå i gang med.