Efter ferien: Sådan kommer du op i gear igen!

Hjælp dig selv godt i gang: Brug små skridt, hvis det virker uoverskueligt at vende tilbage til arbejdet efter ferien.

Giv dig selv en pause, hvis du sidder og græder ned i tastaturet, fordi ferien er slut. (© Colourbox)

Det kan være helt urimeligt svært at skifte gear fra sommerferiesløv til kontorturbo, når du lige har brugt tre uger på at spille kroket og drikke Campari i kolonihaven.

- Vi bliver ofte kede af at skulle slippe det enkle liv med masser af tid og afslapning til fordel for en travl hverdag med stress og høje krav, siger specialist i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann.

Hvis du selv har svært ved overgangen fra ferie til hverdag, har Line Ullmann en lang række forskellige tips, til hvordan du kan minimere din efter-ferie-nedtrykthed.

Ni ideer – prøv én ad gangen og find din favorit

  1. Start arbejdsdagen tidligt. Om morgenen er vi ofte mentalt friske og fri for afbrydelser og kaos. På den måde kan du måske nå tre vigtige opgaver, før andre begynder at hive i dig.
  2. Sæt tidsbegrænsning på arbejdsdagen. Når du ved, at din arbejdsdag har en fast bagkant, prioriterer du automatisk skarpere, og når det samme eller mere på kortere tid.
  3. Lav en kort to-do-liste. Start dagen med at lave en liste, med 1-3 opgaver, som du absolut vil nå den dag, og start så på den første opgave med det samme.
  4. Sæt tid af til overspringshandlinger. Sæt et æggeur til 60 eller 90 minutter, og tving så dig selv til at fokusere på opgaven, indtil uret ringer. Giv derefter dig selv 20 minutter til overspringshandlinger.
  5. Sæt tid af til afbrydelser, når det passer dig. Sæt dig afsides nogle timer om dagen, arbejd hjemme eller tag høretelefoner på. Brug resten af tiden på henvendelser fra kollegaer, chefer eller kunder.
  6. Hold e-maildisciplin.
    Luk e-mailprogrammet ned, mens du arbejder, og tjek dem så, når du har ordentlig tid til det.
  7. Hold orden på skrivebordet.
    Bunker og rod forstyrrer arbejdshukommelsen. Hav kun det på bordet, som vedrører den arbejdsopgave, du er i gang med lige nu. Læg resten væk.
  8. Hold pauser.
    Hold pauser på jobbet, hvor du lige går væk fra skrivebordet og tager dig tid til at trække vejret dybt.
  9. Sæt tid af til fordybelse og kreativitet.
    Sæt 3-4 timer af i kalenderen til større opgaver, der kræver fokus. Vis dine tidsblokke respekt, ligesom du respekterer møder med andre.
Vælg som sagt én fidus ad gangen, prøv den af, og se om det virker. Så kan du stille og roligt udbygge dit arsenal af stress-reducerende fiduser efter ferien.