Eksamens-angst? Dit kropssprog kan blive din bedste ven

Dit kropssprog kan hjælpe dig til at blive mere rolig. Og dit kropssprog kan give censor et godt indtryk af dig. Begge dele gør noget godt for din mundtlige eksamen.

Et vigtigt element er at få styr på din vejrtrækning. For med dybe, rolige vejrtrækninger kan nervøsiteten eller angsten ikke få så godt fat i dig. (© ColourBox)

De fleste af os har prøvet det, indtil flere gange: Det grønne bord venter. Lærer og censor sidder klar til at lytte. Hjertet banker derudaf. Munden bliver tør. Håndfladerne våde. Tankerne galopperer. Det er nu, du skal vise, hvad du kan. Og du har en halv time til det.

Næsten alle bliver nervøse, når de skal til eksamen. Det er helt normalt. Men faktisk kan dit kropssprog blive din bedste ven i situationen, forklarer ekspert i kropssprog Jesper Bergstrøm:

Ved hjælp af sit kropssprog kan man narre hjernen til at tro, at man er rolig og har selvtillid.

jesper bergstrøm

- Ved hjælp af sit kropssprog kan man påvirke hjernen til at tro, at man er rolig og har selvtillid. Og når hjernen tror det, så begynder den at producere testosteron, som er det hormon, begge køn producerer, blandt andet når de har god selvtillid. Samtidig sænker den produktionen af kortisol, som er det hormon, vi producerer når vi er nervøse.

- Og på den måde får vi faktisk mere selvtillid forærende og bliver mindre nervøse.

Træk vejret, ret ryggen og smil

Og hvad er det så, man skal gøre med sit kropssprog for at narre hjernen til at tro, at vi har fuldstændig fod på situationen?

Jesper Bergstrøm

Jesper Bergstrøm er uddannet fysioterapeut og osteopat. En osteopat arbejder med kroppens funktioner og nervesystemer. Siden hen har han uddannet sig til kognitiv coach.

Han holder foredrag om kropssprog og om at udnytte sit eget potentiale bedst muligt.

- Det er ikke nødvendigvis nøjagtig det samme for alle, men typisk så trækker man vejret helt ned i maven, retter ryggen, løfter blikket og ansigtet, hæver hagen, smiler. Sådan nogle ting.

Fortsæt selv listen over de ting, du gør, når du er rolig og har god selvtillid og brug dem, når du står eller sidder foran det grønne bord.

Jesper Bergstrøm medvirker i DR3-programmet ”Taler du kropssprog?”, og her handlede første program om en kvinde, der skulle til audition på en teaterskole. Men mange af temaerne kan sagtens overføres på eksamens-situationen, fortæller han.

Power pose eller tall skinny candle

Tænk fx over måden du star på. Er du i power pose eller er du tall skinny candle?

Når man har selvtillid, gør man sig typisk bred og fylder meget. Det er det, vi ser i power pose. Hvorimod, når man er utryg og nervøs, så gør man sig lille og smal som i tall skinny candle.

- Og man kan faktisk indgyde sig selv en god portion selvtillid, hvis man, inden man går ind, bruger et par minutter på at stå i power pose: Stræk armene ud til siden, kig op, træk vejret dybt ned i maven.

- En stor del af nøglen er at have styr på vejrtrækningen. Hvis du trækker vejret roligt og dybt ned i maven så kan du simpelthen ikke være lige så nervøs, som når du kun trækker vejret i den øverste del af brystet. Du kan også bruge den samme teknik, hvis du føler, at klappen er ved at gå ned, mens du er til eksamen. Det giver ro – og ilt til hjernen.

Smit censor med din begejstring

Men kropssproget virker ikke alene indadtil, tilføjer Jesper Bergstrøm. Det virker også udadtil, over for dem, der skal bedømme din præstation.

Hvis du kan finde et kropssprog, der gør dig likeable, og hvis du kan signalere, at du er begejstret over det emne, du taler om, så har du allerede sat en hel del ind på goodwill-kontoen hos censor,

jesper bergstrøm

- Ingen mennesker træffer beslutninger hundrede procent rationelt. Der er også et element af følelser iblandet.

- Så hvis du kan finde et kropssprog, der gør dig likeable, og hvis du kan signalere, at du er begejstret over det emne, du taler om – uanset om du egentlig er det eller ej - så har du allerede sat en hel del ind på goodwill-kontoen hos censor, næsten uanset hvad du siger. Begejstring smitter nemlig.

Igen handler det om at kende sit eget kropssprog, så man ved, hvordan man selv agerer, når man er begejstret. Og det er nok allerlettest, hvis du får en ven til at hjælpe dig:

- Stil dig foran et spejl, eller lad en ven filme dig, mens du fortæller om et emne, der optager dig meget, og som du er meget begejstret over at tale om. Og læg så mærke til, hvad det er, du gør i den situation.

- Det kan være, at du smiler meget. Det kan være, at du gestikulerer meget med hænderne. Det kan være, at du taler meget højt. Vælg tre ting ud og øv dig i at bruge dem i eksamens-situationen.

Klippet herunder er fra programmet "Taler du kropssprog?", hvor Jesper Bergstrøm forklarer, hvordan det kan hjælpe på nervøsiteten, hvis man bevæger sin krop undervejs:

Taler du kropssprog?

Programserien sendes på DR3 onsdag klokken 21:30. Du kan også finde den på dr.dk/tv

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve