Kærestesorg: Lær faserne efter et break-up at kende

Det kan virke som en rodebutik af følelser, når man bliver forladt, men det er mere almindeligt, end du måske tror.

Symptomer på krise efter et brud: Chok, krise, bearbejdelse og nyorientering. (© Getty Images)

Chok, anfald af gråd og vrede. Det er bare nogle af de følelser, der kan opstå, når man bliver forladt af sin partner.

Det fortæller Gitte Sander, som er certificeret psykoterapeut og parterapeut, og som har haft mange klienter, der enten overvejer at gå fra hinanden. Eller er gået fra hinanden.

Kærestesorgen har fire faser

Ifølge hende er der mange parametre, der afgør, hvordan og hvor kraftigt, man reagerer, når man bliver forladt.

Kærestesorg på DR3

Kærestesorg er noget af det værste, man kan opleve uden, at der er nogen, der dør. Og det er noget, som stort set alle har oplevet.

DR3 sætter de kommende uger fokus på emnet med en række programmer:

Hjertestop - videodagbog med otte danskere med kærestesorg. Mandag kl. 21.30 på DR3 og dr.dk/tv.

Kærestesorger for dummies - kendte danskere diskuterer kærlighed. Onsdag kl. 21.30 på DR3 og dr.dk/tv.

Kærestesorgens DNA - videnskabsprogram om hvad kærestesorg gør ved hjernen og hjertet. Torsdag kl. 21.30 på DR3 og dr.dk/tv.

Det store tudeshow - danske kunstnere laver covers af de største break-up sange. Lørdag kl. 20 på DR3 og dr.dk/tv.

- Det kan for eksempel være forholdets karakter, personens baggrund og den nuværende livssituation. Alligevel taler man i fagkredse om specifikke faser, som de fleste gennemlever, siger hun.

Nedenfor beskriver Gitte Sander de fire faser:

1) Chok

Denne fase er præget af forvirring og meningsløshed. Du har svært ved at forstå, hvad der er sket.

Det er også her, der kan opstå fysiske symptomer som hovedpine, mavepine, måske angst og måske vredesudbrud, uigennemtænkte handlinger eller handlingslammelse.

Du kan også føle indre uro og måske en følelse af håbløshed.

2) Krise

Nu begynder du at forstå, hvad der er sket.

Din hjerne arbejder med at sætte hændelserne i system, og måske begynder du også at tænke på minder med din eks-kæreste.

Følelserne kan svinge mellem sorg, vrede, stærke kærlighedsfølelser, tomhed, ensomhed, tvivl om hvorvidt det var den rigtige beslutning, savn, utryghed og usikkerhed. Andre dage kan du være helt klar i hovedet.

3) Bearbejdning

Nu begynder du at fungere bedre i hverdagen.

Følelserne er mere afbalancerede, og du føler dig bedre i stand til at tænke og fortælle andre om, hvad der er sket. Du begynder måske at bearbejde sorgen og tabet ved at tale med andre om bruddet.

Det er almindeligt at være optaget af spørgsmål om skyld: Hvem var skyld i bruddet? Hvem gjorde noget forkert? Også benægtelse er almindeligt i denne fase.

Efterhånden kan du se mere realistisk på situationen og forstå, hvad der er sket og hvorfor – og du kan også se din egen andel i, at det gik, som det gjorde.

4) Nyorientering

I denne fase har man lagt det gamle forhold bag sig og er så småt klar til et nyt liv uden sin tidligere partner.