Når karrieren pludselig stopper: Her er eksperternes gode råd til at komme videre

Giv dig tid, hold dig i gang og læg planer er nogle af de ting, der kan hjælpe dig i en ny retning.

Sygdom, en fyring eller manglende job er nogle af de ting, der kan bremse den karrieredrøm, du måtte have. (© ColourBox)

Hvad gør man, hvis ens professionelle liv ikke fører en derhen, hvor man havde regnet med? Hvis man har uddannet sig til noget, men ikke kan få arbejde? Eller hvis man bliver fyret, syg eller bare af en eller anden grund må sadle helt om i sit arbejdsliv?

Det satte P1 programmet Kejser fokus på forleden. Tre eksperter var i studiet - her får du deres bedste råd:

Den fyrede

Bente Graa, 50 år og tidligere privatkundedirektør i en bank, hvor hun har arbejdet i banken i 16 år. Men så fik hun ny chef, og to måneder efter blev hun fyret. Hun beskriver det selv som en fugl, der kommer flyvende og baldrer ind i en rude. Sådan gjorde hun i tiden, der fulgte efter fyringen:

  • Se det som en mulighed i stedet for et nederlag: Nu har du en mulighed for at stoppe op og tænke over: Hvad er det jeg drømmer om? Man kan vælge at blive et offer, eller man kan vælge at tage tyrene ved hornene. Jeg valgte det sidste.
  • Få noget motion: Jeg svømmer hver morgen, cykler nogle timer og passer i det hele taget på mig selv. Motionen gør, at jeg kan klare mine tanker og kroppen kan få ro. For det, der skete i begyndelsen var, at jeg vågnede op om natten og tænkte ’jeg er fyret – nej, det er nok bare en drøm – nej, det er rigtigt’. Jeg havde sådan en stress fornemmelse af at have travlt uden at have det. Motionen gør, at min krop får ro, så jeg skabe rum til refleksioner.
  • Lav en personlig forretningsplan: Hvad er mine spidskompetencer, hvornår har jeg været mest glad på arbejdet, hvornår har jeg fungeret mindre godt. Og jeg kan jo se, at jeg har trivedes godt i alle de job, jeg har haft. Så det er jo det, jeg skal finde frem til i mit næste job.
  • Se i nye retninger: Jeg bruger meget tid på at reflektere over, om det fremover er meningen, at jeg fremover skal arbejde 50 timer eller mere om ugen. Er det nødvendigt for at være lykkelig, kunne jeg fx arbejde som konsulent på andre områder? Jeg er begyndt at kigge på nogle andre veje, men det er noget, der først er kommet senere.

Karrierecoachen

Steffen Bryang-Langer, karrierecoach og forfatter til bogen ’Din næste karriere’: Han forklarer, at der mange faser i tiden efter en fyring, og dem skal man give sig tid til at gå igennem:

  • Chok: I begyndelsen er man chokeret, fornægtende og vil pege fingre ad de andre. Man er udsat for meget eksternt pres. Derfor - tag dig god tid.
  • Bearbejdning: Der vil altid være en bearbejdningsproces, før man kan begynde at se efter, hvor man kan udvikle sig, agere anderledes. Så begynder der at komme en gradvis accept og en gradvis optimisme, hvor man kan begynde at kigge på muligheder.
  • Læg en plan: I den proces er udfordringen at holde modet oppe. Der vil være perioder, hvor man har en tendens til at gå i sort, derfor er det helt afgørende, at man har en plan.
  • Plan A: Hvis man har en længere opsigelsesperiode, så vil man typisk bruge de første tre-fire måneder på at søge videre efter det optimale job. Hvis det ikke lykkes, vil man efter fire-fem måneder begynde at skulle lempe på sine krav og gå efter en plan B. At udarbejde en Plan B er afgørende for ens følelse af kontrol. På den led bliver det ikke et nederlag, at det ikke lykkes i første omgang, så sættes Plan B i gang.
  • Realitetstjek: På et tidspunkt må man lave et realitetstjek. Hvis ikke det har været muligt at finde job igennem en længere periode, indenfor det man gerne vil, så må man re-orientere sig. Mange gange kan det være en fordel at søge ind på et lidt lavere niveau i en organisation og så arbejde sig op derfra. Det vigtigste er ikke at miste selvtilliden. Det er ikke altid, at ens drømme kan opfyldes, og så bliver man nødt til at arbejde på nogle nye.
  • Vær modig: Det er vigtigt ikke at forsøge at leve op til andres forventninger. Vi er jo herre i vores eget liv og bør ikke lade andre styre det. Det handler om at være modig nok til at turde træffe sine egne valg i den proces.

Psykologen

Mette Bratlann er psykolog og påpeger, at man skal orientere sig mod de ting, man kan handle på.

  • Det tomme hul: Det betyder altid en eller anden form for rådvildhed, når man kommer susende ned ad en motorvej og pludselig ser sig selv på en eller anden afkørsel. Så skal man jo reorientere sig. For mange er det en følelse af kontroltab. Fordi for mange af os er arbejdet en identitet, hvor man henter ret meget af sin hverdagsbeskræftelse. Når det stopper, vil der pludselig nogle tomme huller.
  • Hvad kan jeg gøre? I den slags krise er det vigtigt at finde ind til, hvad kan jeg rent faktisk handle mig ud af. Hvad kan jeg gøre for at bringe mig selv et bedre sted hen. Og så må man lære at acceptere, at det samtidig ikke er alt, man kan kontrollere og handle sig ud af.
  • Hvad trives du egentlig i? Nogle gange gør man sig nogle forestillinger om, at hvis jeg kommer et bestemt sted hen, så bliver det hele bedre. Men jeg tror, man kan komme til at fokusere for meget på rammerne og helt overhøre de tegn, der kan være på, at man simpelthen ikke trives.