Så er det sommerferie - åh nej, så skal vi ud og flyve!

Sommerferien står for døren. Det betyder en forestående flyvetur for rigtig mange af os. For mange betyder det også en uoverstigelig angst.

Ro på nu - for mange mennesker er flyveturen forbundet med angst og ubehag! Men man kan lære at slappe af undervejs. (© COLOURBOX)

Sommerferien venter forude, og for rigtig mange af os betyder det også en forestående flyvetur til lunere himmelstrøg.

- Flyvning er fra start af bagud på point, fordi det repræsenterer hele tre ting på en gang, som mange mennesker ikke kan lide: Højder, indespærring og høj fart - det ligger i menneskets urinstinkt, at det her - det kan bare ikke være rigtigt!, forklarer luftkaptajn og leder af Flytryg, Ulrik Pedersen.

Flytryg arrangerer kurser for mennesker med flyveangst.

- Vi plejer at sige, at mellem 30 og 50 procent af passagererne har et problem med at flyve. Alt fra panikangst til ubehag, hvor de førstnævnte nok tæller omkring 10 procent.

Kan ikke lide tab af kontrol

Men hvad er det i os mennesker, der gør, at vi ikke er bange, når vi sætter os i bilen hver dag, men kan være neglebidende, når vi entrerer et fly - velvidende at statistikkerne fortæller, at det er langt farligere at køre bil?

Bange for at flyve?

Ulrik Pedersen har i samarbejde med psykolog Torben Kjeldsen udviklet en flytryg-app, der blandt andet indeholder videoer, der giver information og råd om flyvning. Langt de fleste af de mennesker, der er bange for at flyve, fortæller, at de ikke bryder sig om høje lyde ombord og turbulens i forbindelse med flyvningen. På app´en guides man rundt i flyvningens forskellige faser - fx får man at vide, at turbulens er bevægelse i luft, der er helt normalt og ganske ufarligt. Du får også 22 flykort med billeder og specifikationer på de mest benyttede flytyper i verden.

- Vi mennesker bryder os ikke om tab af kontrol. Vi har aldrig nogensinde tidligere end nu været så vant til at styre og kontrollere alting. Vi er aldrig fredet, vi er hele tiden online - vi kan hele tiden nås. Men i et fly har vi ikke kontrol, forklarer Ulrik Pedersen.

De fleste med flyveangst beretter om, at det er lydene og turbulens ombord, der gør dem mest bange.

- Mange mennesker fortæller, at de er blevet bange, fordi de mener, de har været udsat for en flyvning, hvor der er sket noget farligt. Men for langt de fleste, så er det noget, de tror - det er noget, der er sket i deres fantasi - fordi de jo ikke ved, hvad der i virkeligheden er sket i pågældende situation. Men de tror, det har været farligt.

Højsæson efter flyrejsen

Ulrik Pedersen og hans team har altid fuldt bookede kurser forår og efterår - og faktisk er det efteråret, der er højsæson for kurserne.

- For så har folk været af sted på sommerferie og har oplevet flyveturen til Kreta som en pestilens, og så tænker de, at det gør de aldrig igen! Så vi mærker altid øget efterspørgsel efter sommerferien.

Men Flytryg oplever også helt efter bogen øget efterspørgsel, når verden har vidne til større havarier.

- Vi kan mærke, at efter et havari, så øges antallet af downloads af vores app med 30 procent i to uger efter. Det er helt målbart, at vores app mod flyveangst er et redskab, som folk kan bruge akut.

- På vores kurser er det mere de mennesker, der har været bange længe og som har været mange år om at tage sig sammen til at gøre noget ved deres flyveangst, forklarer Ulrik Pedersen.

Man skal ville det

Kursisterne på flytryg-kurserne er alle slags mennesker.

- Den sværeste kursist er manden, der har fået i kurset i 50 års fødselsdagsgave af konen, fordi hun er dødtræt af, at de hver sommer skal køre hele den lange vej til Harzen, og nu gider hun ikke mere køre på ferie i bil!

- Folk skal nemlig ville det selv, de skal være motiveret, derfor hjælper det ikke, at andre melder dem til kurset - de skal ville det selv.

10 gode råd mod flyskræk

  • Vær i god tid – stress fremmer angst.
  • Ignorer de lyde du ikke kender – de skal helt sikkert være der og du tænker jo ikkeover dem i bussen.
  • Kig på personalet – ser de rolige ud, er alt som det skal være.
  • Undgå alkohol før og under rejsen – alkohol dehydrerer og fremmer angsten.
  • Sid så langt fremme i flyet som muligt – de fleste fly støjer mindst oppe foran.
  • Undgå piller – selvmedicinering og flyvning er en rigtig dårlig cocktail.
  • Fortæl personalet at du er bange for at flyve – de har set det mange gange før og vil gerne støtte og hjælpe.
  • Rejs i bekvemt og løstsiddende tøj – gem slipset og de høje hæle til destinationen.
  • Vær åben omkring din flyveangst – lad være med at lukke dig inde i dig selv.
  • Opsøg information – er der noget du ikke forstår, så spørg eller undersøg det i litteratur eller på nettet. Manglende viden fremmer utryghed.

Kilde: Flytryg.dk