Sådan vænner du dig af med at tjekke arbejdsmail i fritiden

Prøv fx at lægge telefonen væk, mens du er sammen med børnene, råder en konsulent i sunde og effektive arbejdsvaner.

Tag også en snak på arbejdspladsen om, hvordan der ses på mailtjekkeriet i fritiden, råder Line Ullmann. (© COLOURBOX)

Omkring hver tredje dansker tjekker arbejdsmail i fritiden mindst én gang om dagen, viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har lavet for DR Nyheder.

De har jo alligevel telefon eller tablet lige ved hånden, og så er det jo så let.

Line Ullmann

Line Ullmann er underviser og rådgiver med speciale i effektive arbejdsvaner. Hun laver kurser til virksomheder og organisationer i hele landet. Samtidig underviser hun fast på åbne kurser hos Teknologisk Institut.

Og det er ikke engang kun fordi, at chefen forventer af én, at man er på hele tiden. Presset kan også komme fra én selv, siger Line Ullmann, der er konsulent og underviser i gode og effektive arbejdsvaner.

Hun anbefaler, at man først og fremmest finder ud af, om forventningerne kommer fra arbejdsgiveren eller fra en selv.

- Hvis man reelt føler, at man er i fare for at miste sit job, hvis man ikke er på hele tiden, så er det noget, der skal løses på arbejdspladsen.

- Men ofte kommer en del af presset også fra os selv og fra den vane, vi har fået med at være ”på”. Og nogle bliver ligefrem afhængige af det.

Tag snakken på arbejdspladsen

Mange af Line Ullmanns kunder siger, at det hjælper dem lige at svare på et par mails om aftenen, fordi næste dag, så bliver mindre presset, men det kan være en falsk tryghed, pointerer hun.

- Når vi altid er ”på” og aldrig kobler helt fra, så belaster det på krop og sind.

Hun anbefaler, at man tager snakken om det på arbejdspladsen:

- Jeg oplever faktisk stor velvilje fra mange af de teams og ledere, jeg taler med, til at få aftalt nogle retningslinjer. Men vi skal også individuelt have nogle strategier til at håndtere presset. Det handler bl.a. om at styre trangen til at tjekke telefon og mail hele tiden.

De fem gode råd

Husk først og fremmest at en lille ændring kan gøre en stor forandring. Du behøver ikke nødvendigvis at gå radikalt til værks og aldrig mere svare på en mail i fritiden. Prøv at finde ud af, hvor din grænse skal gå for, at du trives og vær så tro mod den.

  • Sæt regler op. Aftal f.eks. med dig selv at du lægger telefonen i en skuffe, når du er sammen med børnene. Eller at du ikke tager telefonen med ind i soveværelset om aftenen. Forsøg så vidt muligt at overholde aftalerne med dig selv.
  • Afstem forventningerne med arbejdspladsen. I hvilke situationer forventes det, at du står til rådighed uden for normal arbejdstid, og hvornår er det ok at slukke for mail og telefon. Stil krav om klare udmeldinger og sørg for at forventningerne er rimelige. Sørg for, at du har flere dage om ugen, hvor du ikke tjekker mail og telefon i fritiden.
  • Gør en ting ad gangen. Undgå at multitaske ved fx at se tv, tjekke arbejdsmail og være på sociale medier på samme tid. Sluk hellere for tv’et og svar på den mail, der støjer i baghovedet. Hold så helt fri bagefter. Hvis du ser tv, så giv dig hen til dig til det. Hvis du er på sociale medier, så gør du vil gøre der og sluk så.
  • Skru også ned for dit private forbrug af mail, mobil og sociale medier indtil du har fået dit overskud tilbage. Beslut f.eks. at bruge Facebook og andre sociale medier i max 15 min pr dag indtil du har balance i tingene igen.
  • Prøv at skrue helt ned for mailtjekkeri i fritiden i en periode. Beslut fx at i de næste 30 dage tjekker du kun mail og telefon indenfor normal arbejdstid. Undersøg hvad der sker. Er konsekvenserne virkelig så store, som du frygter?