Sig nej med god samvittighed

Det er vigtigt at lære at sige nej – ikke bare af hensyn til os selv, men også af hensyn til andre.

Det er helt okay at sige nej til en kollega. Det frigiver energi til at sige ja i en anden sammenhæng. (Foto: Eric Audras © Colourbox)

”Har du 2 minutter”. Du kender formentlig spørgsmålet fra kolleger, der venligt, og for gud ved hvilken gang i dag, afbryder dig for at bede om din hjælp.

Men det kan være så uendeligt svært at sige nej. Af mange grunde: Man vil ikke være uhøflig. man vil ikke skabe konflikt, man vil gerne selv kunne bede om hjælp en anden gang.

Line Ullmann

Line Ullmann er underviser og rådgiver med speciale i effektive arbejdsvaner. Hun laver kurser til virksomheder og organisationer i hele landet. Samtidig underviser hun fast på åbne kurser hos Teknologisk Institut.

- Vi får lidt dårlig samvittighed, for vi vil jo helst ikke støde nogen, siger undervise og rådgiver Line Ullmann, der har specialiseret sig i effektive arbejdsvaner.

Sig nej nogle gange, for at kunne sige ja andre gange

Men det er vigtigt at lære at sige nej – ikke bare af hensyn til os selv, men også af hensyn til andre, understreger Line Ullmann.

- Kun, når du indimellem siger nej, kan du bevare det overskud, der skal til for at sige ja til andre ting. Så når vi siger nej er det altså også for at tage hensyn til andre på den lange bane. Du behøver ikke have dårlig samvittighed.

Tre simple trin til at sige nej

Hun anbefaler en simpel metode til at sige nej på en respektfuld måde og uden dårlig samvittighed. Metoden består af 3 enkle trin.

  1. Vis forståelse
  2. Dit nej + kort begrundelse.
  3. Gå videre med det, du var i gang med.

Forløbet:

Line Ullmann nævner som eksempel, at du selv er i gang med en vigtig opgave, der skal være færdig klokken 12, men bliver afbrudt af en kollega, der beder dig læse korrektur på hendes/hans rapport, der også har deadline klokken 12.

Forløbet vil med Line Ullmanns tre-trins-metode forløbe sådan her:

1) ”Av, ja. Jeg kan godt høre, at det haster med den korrektur”. Dermed viser du, at du har forståelse for din kollegas situation og anerkender, at der er et problem.

2) "Men nej, det kan jeg desværre ikke. Jeg sidder selv med en vigtig deadline kl. 12". Her er det vigtigt, at du ikke roder dig ud i lange forklaringer. Jo længere forklaring og jo flere begrundelser, jo mere støj på linjen. Det kan faktisk skabe tvivl om forklaringens troværdighed. Giv én kort begrundelse.

3) "..." Sig ikke mere. Gå bare videre med det, du var i gang med før afbrydelsen. Hvis du bliver hængende i situationen eller begynder at forklare yderligere, inviterer du til forhandling. Vis non-verbalt, at du mener, hvad du siger.

- Nu har du sagt nej på en respektfuld måde og du behøver ikke at have dårlig samvittighed.

- Det sker at vores omgivelser alligevel bliver ved med at insistere. Så gentager du blot processen.