Tag ferie-hjernen med tilbage på job, så præsterer du bedre

Når vi holder ferie, så lukker vi nemlig ned for det konstante tankemylder, vi konstant har kørende i hovedet i hverdagen.

Hvis du kan genfinde den tilstand af at være i nuet, som man typisk er i på sin ferie, så vil du faktisk blive bedre til at præstere i hverdagen, siger psykolog Sisse Find Nielsen. For så kommer du i flow. (Foto: Colourbox.com © ColourBox.com)

Ferien er for mange af os ved at være slut. Det er slut med kun at bekymre sig om, hvor det næste is-hus ligger, eller hvad vi skal have at spise på restauranten i aften.

Nu bliver det hverdag, så er det alvor, og så skal vi mentalt op i gear igen. Eller hvad?

Nej, i stedet skal du faktisk forsøge at hive en del af ferien med ind i hverdagen, for så præsterer du faktisk bedre, lyder det fra psykolog Sisse Find Nielsen, der har speciale i behandling af mennesker med stress, angst og depression.

- Undersøgelser viser det samme igen og igen, nemlig at når vi er på ferie så har det nogle gavnlige effekter. Specielt på vores stress-niveau, som bliver lavere, men også i forhold til at være produktive, når vi kommer tilbage på arbejdet, siger hun til P1 Morgen.

Vores tænkestil forandrer sig i ferien

En af de indlysende forklaringer på, at stress-niveauet falder i ferien, er, at det er rart at gøre noget, der er sjovt. Det er sjovt at plaske i en pøl, det er sjovt at spise dejlig mad, det er sjovt at være sammen med nogle mennesker, vi godt kan lide at være sammen med, understreger Sisse Find Nielsen.

Men der sker faktisk mere end det, for ferie er også et mindset.

- Der sker faktisk nogle kognitive forandringer. Vi ændrer vores tænkestil, når vi er på ferie på en måde, som gør det muligt at restituere rent psykisk, at slappe af mentalt, men som også gør det muligt for os at arbejde mere effektivt i hverdagen, fortæller Sisse Find Nielsen i programmet.

Ser man på, hvad hverdagen egentlig består af, så er det i virkeligheden en lang række gentagelser og trivialiteter, som bare skal håndteres. Men parallelt med det går vi og overtænker. Vi har en form for kommentator-spor kørende, hvor vi går og snakker med os selv og grubler og bekymrer os om alt muligt, og spørger os selv om vi nu lever, sådan som vi skal, eller om vi burde være mere aktive og spise sundere.

- Med andre ord er vi konstant ophængt på de her tvivlsspørgsmål, som der ikke findes nogen entydige svar på, og det skaber et negativt soundtrack, eller et negativt baggrundslydspor i hverdagen, som skaber følelsesmæssig usikkerhed og stress.

- Og det er det lydspor, vi lukker ned, når vi er på ferie. Man kan sige, at vi går offline på vores tænkning. Fordi når vi er på ferie, så bliver vi pludselig konfronteret med en hel masse ting, som vi er nødt til at forholde os til: Hvordan kommer jeg over på den anden side af øen, har jeg penge nok, hvor kan jeg veksle etc etc. På den måde bliver man tvunget til at være mere i nuet.

Og det er netop det at være mere i nuet, der gør os bedre til at præstere, forklarer psykoloen.

Neymar er god til det

Inden for sportsverdenen er det ikke noget ukendt fænomen, at man er nødt til at lukke ned for kommentarsporet, mens man er på arbejde. Tværtimod er det helt essentielt at kunne netop det, pointerer Sisse Find Nielsen:

- Tag en fodboldspiller som Neymar. Når han dribler på banen, så slår han i bogstaveligste forstand hjernen fra og kører på autopilot.

- Og det gælder ikke unikt for sportsstjerner. Det gælder os alle. Vi har ikke brug for soundtracket, det skal man lukke ned.

Så: Find din indre Neymar og sluk for kommentarsporet, når du kommer tilbage på arbejdet. Så går det hele meget bedre.

P1-programmet "Kejser" giver i et helt program gode råd til en lettere overgang fra ferie til hverdag. Hør programmet her