Til dig, der drømmer om at have et ekstra gear

KOMMENTAR: Psykolog Henrik Tingleff har læst en bog, der har formået at give ham nyt syn på tilværelsen.

Psykologen har læst en bog, der handler om at skifte mellem livets gear - med glæde og overskud i behold. (© Colourbox)

Ofte støder man på bøger, der interesserer og inspirerer. Noget sjældnere møder man dén bog, der formår at ændre og flytte én. Og som rummer potentiale til at sætte scenen på en hel ny måde.

Sådan en bog har jeg netop læst. Nemlig bogen"Fra Battlemind til Safemind" af trivselsekspert og kropsterapeut, Henrik Krogh.

Henrik Krogh beskriver bla. i bogen sit arbejde blandt verdens mest barske og stressede mennesker - eksempelvis nogle af de brandmænd, der var i aktion 9/11 i New York - og han har bla. oberseveret, at de mennesker virker som om de stortrives på trods af at de har et af verdens farligste jobs.

Henrik Tingleff

Henrik Tingleff er autoriseret psykolog og partner i virksomheden Mindwork, der har afdelinger i Ringsted og København.

Henrik Tingleff er uddannet cand. psych. fra Københavns Universitet, og han har valgt sin livsbane, fordi menneskets adfærd altid har interesseret ham. Han underviser og har også skrevet en række fagbøger, senest Fri For Ludomani.

Du kan spørge Henrik om alt, der har med os mennesker og vores relationer til hinanden at gøre.

Se profil

Henrik Krogh

Henrik Krogh er trivselsekspert, kropsterapeut og foredragsholder. Han har skrevet bogen Fra Battlemind til Safemind - trivselsstrategier til krig, krise og kærlighed. I bogen forklarer han bla. , hvordan vi mennesker kan erhverve os en større gearkasse til at klare livets mange udfordringer.

Bogen handler således om, hvordan vi kommer fra en tilstand til en anden, fra battlemind til safemind.

De langtidsfriske

Henrik Krogh beskæftiger sig med tre områder, der bør danne skole fremadrettet - både for professionelle behandlere, virksomhedsledere og alle os, der lidt for ofte oplever, at det hele kører lidt for stærkt - eller at vi har det for lidt sjovt!

Krogh introducerer nemlig begrebet de langtidsfriske. De medarbejdere, som virksomhedsejerne elsker på grund af deres engagement, deres drive og deres meget meget få sygedage.

Et nærmere kig på denne gruppe mennesker viser dog, at der måske ikke så meget er tale om personer med et ualmindeligt godt helbred og ekstraordinært godt humør.

Der er nok nærmere tale om en gruppe personer, der er så høje på trivselsstoffer, at de er i stand til at udsætte sygdom, nedtrykthed og opgivenhed til der er tid og plads til det. Med andre ord: Det går ud over familien - og ens egen livskvalitet.

En gruppe mennesker, vi glemmer

Den gruppe mennesker er vi mange, der kender - i forebyggelses- og behandlingsøjemed - og vi har nok været alt for lidt opmærksomme på den.

Traditionelt har vi i stressforebyggelse og -behandling, der fokuseret på folks personlighed, deres adfærd og deres faste strategier og deres vaner.

Parforhold og vejsidebomber

Et eksempel fra bogen: Den stressede mand, der har været i tilstanden battlemind hele ugen og efter en god nats søvn vågner glad og udsovet lørdag morgen - og så mødes han af hustruens forurettede kommentar: Har du glemt, vi skal til min mors fødselsdag!

Og så kører krigen mellem parterne - som Henrik Krogh forklarer det, er bla. parforholdet belagt med vejsidebomber. Men du kan lære at forstå mekanismerne, og du kan med nye redskaber lære at styre sprængkraften, frem og tilbage mellem battlemind og safemind.

Det er ikke nødvendigvis forkert, men med sine meget klare beskrivelser af hjernens trivselsstoffer dopmanin og oxcytocins betydning og indvirkning på det enkelte menneske, så bringer Henrik Krogh et - for mange sikkert helt nyt - parameter ind i kampen om balance og trivsel i hverdagen:

Det handler om hjernekemi på hverdags-niveau. Og det giver det enkelte menneske helt nye perspektiver på at opleve, håndtere og forstå både sine egne og sine medmenneskers stress og trivsel!

Hvad skal man så gøre?

Der er masser af ideer, inspiration og metoder, og det handler ikke om kalendere, pauser og planlægning.

Baseret på den præsenterede viden om hjernens apotek gives inspiration til hvordan hvert trivselsstof - med hver sine fordele og ulemper - kan styrkes eller svækkes, fremmes eller hæmmes - således at mennesket til enhver tid kan tilpasse sin adfærd og sit humør til den aktuelle situation.

Hvad end det er på slagmarken i Afghanistan, på storrumskontoret eller med den nyfødte på armen. Jeg spår, at Kroghs eksemplificering af den 9 trins gearkasse vil blive central for mange, der fremtidigt beskæftiger sig med egen eller andres trivsel.

Et udpluk af den menneskelige gearkasse:

  • 5. gear: Stress
  • 4. gear: Travlhed for krop og hjerne i din hverdag.
  • 3. gear: Nærvær og nydelse. Når du elsker, hygger og er nærværende.
  • 2. gear: Afslapning og afspænding, når du slapper af, reflekterer og mediterer.
  • 1. gear: Når du sover dybt, trygt og drømmer rart.

Kilde: Fra Battlemind til Safemind, Henrik Krogh.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve