Chris MacDonald om comfortzone

Comfortzonen kan beskrives som en tilstand, hvor du opererer under spændingsneutrale forhold.

Spørgsmål: Hvad er en comfortzone?

Svar: Det er der, man har det godt…

Comfortzonen kan beskrives som en tilstand, hvor du opererer under spændingsneutrale forhold.

Her bruger du en begrænset mængde viljestyrke for at opnå et stabilt præstationsniveau, også karakteriseret ved at være uden den store risiko.

Comfortzonen er som ordet indikerer en komfortabel tilstand, hvor du har det godt, du har tjek på tingene, du kan klare udfordringerne du står overfor og du har ekstra gear at køre på, hvis det bliver nødvendigt.

"We cannot become what we want to be by remaining what we are." - Max DePree

Comfortzonen er tryg, hyggelig og velkendt, men fordrer ikke udvikling. Derfor er det en god idé at træde ud af comfortzonen en gang i mellem både mentalt og fysisk.

At træde ud af comfortzonen medfører følelser af ubehag, usikkerhed og der er altid en risiko forbundet, men der er også noget at vinde.

"Comfort zones are most often expanded through discomfort." - Peter McWilliams

Eksempelvis i relation til din træning. Hvis du bliver ved med at træne på samme måde, kommer du ingen vegne. Struktur og progression er nøgleord.

I relation til din styrketræning, er det vigtigt at ændre på flere forskellige parametre herunder blandt sæt og gentagelser, belastning (kg), isolerede øvelser og flerledsøvelser, maskiner og frivægte mm.

I relation til din kredsløbstræning er der også flere parametre, der kan regulere dit udbytte herunder træningsform, intensitet (intervaller vs. udholdende karakter) og varighed.

Når du er trådt ud af din comfortzone vil du føle sig svagere efter træning og du vil være mentalt træt, men i den efterfølgende restitution kommer kompensationen og gevinsten.

Når presset er væk kan du flytte dig mod en stærkere tilstand både mentalt og fysisk. Nothing stays the same - du bliver enten dårligere eller bedre.

Det er derfor nødvendigt at presse dig selv ud af comfortzonen en gang i mellem for at opnå forbedring både mentalt og fysisk.