Chris MacDonald om musik og træning

Musik kan virke præstationsfremmende for nogle, mens musik virker præstationshæmmende for andre.

Spørgsmål: Kan musik forbedre dine præstationer?

Svar: Ja… den rigtige musik kan.

Den sparsomme forskning, min egen erfaring og min erfaring med andre mennesker indikerer, at musik potentielt kan forbedre den fysiske præstation.

Årsagerne til musikkens positive indvirkning på den fysiske præstation er blandt andet, at musik påvirker vores følelser, reducerer det ubehag vi kan føle under træningen og så kan det udsætte træthedsfornemmelsen.

Der er dog nogle forbehold. Musik kan virke præstationsfremmende for nogle mennesker, mens musik virker præstationshæmmende for andre mennesker, og det er formentlig årsagen til de varierende fund i forskningens verden. Vi mennesker reagerer simpelthen forskelligt på forskellige input.

I et studie fra 2003 fandt man blandt andet, at forsøgspersonerne cyklede i længere tid og at forsøgspersonerne oplevede cykeltesten som værende mindre hård, når de havde musik i ørerne sammenlignet med stilhed.

I et andet studie fra 2010 testede man forsøgspersonernes fysiske evner med deres yndlingsmusik i højtalerne, med musik som ikke faldt i deres smag, samt stilhed.

Resultaterne viste, at yndlingsmusikken resulterede i større udholdenhed og den subjektive oplevelse af testens hårdhed var større, når den "dårlige" musik kørte under testen.

På den anden side er der også videnskabelige studier, som ikke har fundet nogen forskel i den fysiske præstation, når man sammenlignede forskellige opsætninger med eller uden musik.

Skal du lytte til musik eller ej under din træning? Valget er dit. Brug musik i din træning, hvis du har lyst eller hvis du synes, at det gør en forskel for din fysiske præstation.

Find yndlingsmusikken frem og husk at ændre playlisten med jævne mellemrum. En gang i mellem kan det også være rart bare at lytte til din vejrtrækning, naturens lyde og finde dit eget flow uden musikkens beat.

Og så husk i øvrigt, at så snart musikken fjernes, forsvinder effekten også. Dvs. hvis du personligt opnår bedre resultater med musik under træning, og pludselig skal undervære den, i en konkurrence f.eks., så er der mulighed for, at du ikke opnår samme præstationer.

God fornøjelse med træningen - med eller uden musik.