Få mere tid i hverdagen

Tid kan være en dårlig undskyldning, men ofte ER tid en reel udfordring i forhold til at få plads til motion i hverdagen.

Er det en dårlig undskyldning, ikke at have tid til motion?

Tid kan være en dårlig undskyldning, men ofte ER tid en reel udfordring i forhold til at få plads til motion i hverdagen.

Lad os for eksempel tage et blik på en kvindes gennemsnitlige tidsforbrug i løbet af dagen:

  • Søvn: 8 timer
  • Personlig pleje: 1,5 timer
  • Transport: 1-1,5 timer
  • Arbejde: 8 timer
  • Mad og drikke: 2 timer og inkluderes forberedelse 3 timer
  • Husholdning/indkøb: 2 timer

På nuværende tidspunkt er vi allerede oppe på totalt 24 timer, så der er reelt ikke flere timer at gøre godt med og der mangler stadig mange flere punkter i tidsregnskabet.

  • Overarbejde: 1 time
  • Venner: 1 time
  • Tid til sig selv: 1 time

Vores total er nu på 27 timer. Herefter kommer det mest skræmmende punkt i tidsregnskabet, nemlig børn og den tid vi bruger på både direkte og indirekte omsorg.

  • Har du 1 barn mellem 0-12 måneder: 14-18 timer
  • Har du 1 barn mellem 1-2 år: 7-9 timer
  • Har du 1 barn mellem 3-13 år: 6 timer
  • Har du 1 barn mellem 13-19 år: 3 timer

I gennemsnit betyder det ca. 4 timer for 1 barn og har du 3 børn vil gennemsnittet ligge på 8 timer. Det totale tidsforbrug ligger nu på 35 timer.

Man er således i underskud med 11 timer. Hvor skal de timer findes? Er det spørgsmål om prioritering eller er der bare ikke timer nok i døgnet?

Der er ingen tvivl om at det også handler om prioritering, men tid er en reel udfordring for rigtig mange mennesker.

Det kræver planlægning og forhåbentlig vil vi i fremtiden se en accept af at motionere i arbejdstiden. Prøv at lave dit tidsregnskab.

Husk ikke at skære ned på søvnen for at få mere tid til motion. Søvn er tæt relateret til livskvalitet og energi og er derfor utrolig vigtig.