Genvej til større muskler

Hvor hurtigt skal man gå for, at det virkelig gavner hjertet? Er der en genvej til at få større muskler?

Hvor hurtigt skal man gå for, at det virkelig gavner hjertet? Er der en genvej til at få større muskler?

Jo større din muskelmasse er, desto mere energi forbrænder du - også, når kroppen er i ro - og det er jo hensigtsmæssigt, hvis du gerne vil tabe dig, at der er ekstra gang i forbrændingen - men der er ingen lette genveje til større muskler. Også selv om nogen forsøger at snyde. Der er tusindvis af danskere - Team Danmark anslår 10-20.000 - der bruger eller har brugt vækstfremmende dopingpræparater. Heldigvis er det jo nu sådan, at mange motionscentre har lavet en aftale med dopingkontrollen om, at de kan komme på uanmeldt besøg, så den slags skal man holde sig fra.

Hvis man skal træne sine muskler op, er det vigtigt, at der er byggestene til rådighed for musklerne, og derfor er der nogen, der har gode erfaringer med at tage en banan og en halv liter mælk lige efter, at man er færdig med træningen. Mælken indeholder blandt andet de proteiner, som musklerne har brug for, og der er gode kulhydrater i både mælk og bananer.

Lidt populært kan man sige, at muskelmassen nedbrydes, når du træner - og opbygges i hvilefasen - men der er det jo så vigtigt, at byggestenene er til stede i blodet.

Meget tyder på, at vi tager mere på hen over sommeren end i julemåneden. "Jamen, jeg spiser, hvad der passer mig her til sommeren, og så træner jeg bare lidt ekstra og forbrænder det igen." VO: Hvis du spiser en fransk hotdog og drikker en Cocio Chokolademælk, skal du gå eller løbe 12 kilometer inden, de er forbrændt - hvis du vejer 70 kilo.

Og det er næsten ligegyldigt, om du løber eller går. Du forbrænder cirka 10 procent ekstra ved at løbe - der er en lille efterbrænding - men ellers handler det jo om, hvor mange kilo, man flytter hvor langt. Og hvis motionen ikke bare skal virke som en slankekur - men også styrke dit hjerte og gavne dit kredsløb - så skal du lidt op i tempo. Cirka 100 skridt i minuttet, viser forskning offentliggjort i det amerikanske tidsskrift American Journal of Preventive Medicine. Groft sagt kan man sige, at længden af gå- eller løbeturen afgør, hvor meget du forbrænder, mens tempoet afgør, om motionen også gavner dit hjerte og dit kredsløb. 30 minutter 5 gange om ugen - det svarer til en gåtur på 3.000 skridt på en halv time 5 gange om ugen - så er du rigtig godt i gang.