Grøntsager for synet

Vidste du, at den mad du spiser kan påvirke dit syn? Det er de såkaldte Carotenoider i nogle fødevarer, som kan gavne vore syn.

Vidste du, at den mad du spiser kan påvirke dit syn?

Det er de såkaldte Carotenoider i nogle fødevarer, som kan gavne vore syn. Carotenoider er organiske pigmenter, og der eksisterer naturligt mere end 600 forskellige slags.

I vores krop findes der ca. 20 carotenoider, men for at kroppen kan få disse vigtige carotenoider, er vi nødt til at spise dem. De kan nemlig ikke dannes i kroppen, men skal tilføres via kosten.

Carotenoider er en fælles betegnelse for en lang række forbindelser - f.eks. lutein og zeaxanthin, og det er netop de to, som gavner vores syn. De fødevarer som især indeholder lutein og zeaxanthin er grønne blad grøntsager herunder blandt andet grønkål, sølvbede, broccoli, rosenkål og spinat, men også spirer er gode.

Æg indeholder også lutein og zeaxanthin. Der er naturligvis ingen garanti - selvom du spiser lutein- og zeaxanthin-rige fødevarer, som er gode for synet, kan du godt opleve, at synet nedsættes med alderen. Men meget tyder på, at netop disse 2 carotenoider kan have en forebyggende effekt.

Gulerødder indeholder ikke lutein og zeaxanthin, men derimod beta caroten som omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A spiller en rolle for vores syn. Hvis vi mangler A-vitamin kan det føre til blindhed, hvilket dog ikke er et problem i den vestlige verden. Men i nogle u-lande er det faktisk et problem.

Men hvorfor gavner  carotenoiderne så vores syn?

Der forskes stadig i hvorvidt og hvilken rolle carotenoider har for den menneskelige krops funktioner.

Øjet er komplekst, men forenklet set, så er der på øjets bagvæg et område kaldet retina og her er macula placeret (den gule plet). I dette område er vores detalje- og farvesyn bedst og når vi fokuserer på noget, så rammer billedet lige på den gule plet.

Macula er ansvarlig for det centrale syn, som muliggør, at vi kan læse, køre bil og udføre opgaver som kræver et fint, skarpt syn rettet ligeud. Og hvor kommer carotenoiderne så ind i billedet?

Macula består af en høj koncentration af lutein og zeaxanthin, så derfor kan der være en sammenhæng mellem det vi spiser og vores syn.

De 2 carotenoider menes at fungere som antioxidanter for at beskytte mod potentiel skade forårsaget af frie radikaler. De frie radikaler fremkommer ved blandt andet udsættelse for lys.

Udover at have en antioxidant effekt menes lutein og zeaxanthin også at være ansvarlige for at filtrere blåt lys og denne filtrering af blåt lys nedsætter det såkaldte oxidative stress, hvormed øjet også beskyttes mod degenerering. Lutein og zeaxanthin tilfører således de pigmenter, som forsvinder gennem flere års udsættelse for lys.

Flere studier har påvist, at aldersrelateret degenerering af synet er mindre hos mennesker som har et højt indtag af fødevarer, der indeholder meget lutein og zeaxanthin.