Hvor lange pauser skal man helst holde pr. time?

For nogle mennesker foregår størstedelen af arbejdstiden med stillesiddende aktivitet og dyb koncentration om en eller flere specifikke opgaver.

Hold pause 5-10 minutter i timen.

Pauser til hjerne og krop

For nogle mennesker foregår størstedelen af arbejdstiden med stillesiddende aktivitet og dyb koncentration om en eller flere specifikke opgaver.

Det er hårdt og udtrættende både for vores krop og vores hjerne. For at undgå den dårlige og nedsatte energi, kan det være en god idé at arbejde 50 min. effektivt og holde 10 min. pause. Åbn vinduerne og bevæg dig. Frisk luft og fysisk aktivitet vil øge dit energiniveau.

Virker powernaps?

Har du nogensinde oplevet, at energien falder om eftermiddagen og at øjelågene bliver lidt tunge? Selvom du er proaktiv og holder 10 min. pause hver time, så tyder forskningen på, at vores energi helt naturligt falder efter frokosten.

Og du behøver faktisk ikke engang at spise for at opleve dette fald i energi. Den naturlige træthed opstår omkring kl. 15 og er muligvis blot en del af den menneskelige biologiske rytme - vores døgnrytme. Koncentration, præcision, energi, fokus og kreativitet er nogle af vigtige egenskaber vi skal besidde, når arbejdet skal gennemføres.

Flere studier har vist positive effekter af powernaps i relation til blandt andet hukommelse, træthed, indlæring, opfattelsesevne og generel kognitiv præstation. Men hvor længe bør en power nap vare?

I et studie fra 2008 viste man, at ca. 6 min. power nap forbedrede hukommelsen hos raske individer. I et andet studie fra 1999, fandt man, at 20 min. power nap om eftermiddagen forbedrede humøret, den selvoplevede træthed, den kognitive præstation og troen på egne evner.

Der er således en del videnskabelig evidens for, at powernaps kan medvirke til en forbedret præstation blandt andet på arbejdspladsen. Din power nap må dog ikke overstige 30 min - du må kun sove i søvnstadie 1 og 2, da du ikke må ramme den dybe søvn. Hvis du falder dybt i søvn vil det have modsatrettede effekter. Når du vågner, vil du være groggy og måske endda føle dig mere træt end da du lagde dig til at sove. Hvis din powernap bliver for lang og dermed søvnen for dyb, kan det også påvirke din nattesøvn i en negativ retning.

De mennesker der har svært ved, at få 7-9 timers søvn hver nat, og dermed er i søvnunderskud, kan have god gavn af en powernap i form af øget parathed og kognitiv præstation. Her bør din powernap vare ca. 10 min. Men husk, at powernaps ikke kan redde et kronisk søvnunderskud!

Hvad med kaffe?

Nogle bruger kaffe til at få den opkvikkende effekt og det virker også på den oplevede træthed, men når det kommer til koncentration, fokus og kognitiv funktion mm vinder powernappen over koffeinen.

Og hvem ved, måske vil 20 min. powernap også reducere dit daglige indtag og behov for koffein, som kan påvirke din nattesøvn. Og vigtigst af alt, så får du mere energi på jobbet. Husk dine pauser, frisk luft, fysisk aktivitet og måske en lille powernap (hvis chefen tillader det). Så har du uden tvivl mere overskud, bedre humør og mere energi, når du er på arbejde og når du har fri fra arbejde.