Hvorfor får man krampe?

Vi kender alle sammen det at få krampe i en muskel, men hvordan opstår krampe?

Vi kender alle sammen det at få krampe i en muskel, men hvordan opstår krampe?

Et andet ord for krampe er en muskelspasme, og den slags opstår oftest, når en muskel ikke får ilt nok; så hober affaldsstofferne sig op, og det giver muskelkontraktioner. Så reelle kramper ses oftest i forbindelse med sport - ikke mindst overtræning - men væskemangel og skæv saltbalance kan også give kramper. Hvis du har siddet eller ligget i længere tid med muskler i en skæv position, kan de også have en tendens til at krampe, når du begynder at bruge dem igen.

Kramper kan dukke op i alle muskler, men de ses oftest i benenes muskulatur, og hvis kramperne også dukker op om natten, kan det være et tegn på åreforkalkning; altså at blodkarrene til benene er delvist tilstoppede af kalk.

De fleste kramper varer højst et par minutter, og man mindsker risikoen for at få dem ved at varme op inden løbeturen og ved at lave udspændingsøvelser. Behandlingen af kramper er udstrækning og massage.

Lad os sætte lidt ekstra fokus på motion, når vi nu er i gang. Der er mange idrætsudøvere der fortæller, at de kan føle sig helt høje af at dyrke motion. At de får et mentalt kick af at motionere. Man har kaldt fænomenet for "Runners High".

Forskere har nu dokumenteret, at det, der sker, er, at træningen skaber en flodbølge af kroppens egne morfinlignende stoffer, der sendes via blodet op til hjernen til de centre, der har med humør, følelser og velbefindende at gøre - og det påvirker humøret i den rigtige retning.