Sjov motion skaber motivation

Motion skal være sjovt, fordi det øger motivationen og så har vi lettere ved at få gjort.

Motion skal være sjovt, fordi det øger motivationen og så har vi lettere ved at få gjort.

Har du hørt det før? Jeg er til dels enig, men motion er bare ikke altid sjovt - måske Ole Henriksen altid smiler og har det sjovt, når han motionerer, men langt de fleste vil opleve, at det ikke altid er sjovt at motionere.

Motion er først og fremmest sjovt, når vi prøver noget nyt. Det er blandt andet derfor, at nye træningstrends ofte skaber latter og lyst til at træne, men når nyhedsværdien har lagt sig bliver det hurtigt hverdag.

Følelsen af at motion er sjovt mindskes, og vi skal finde redskaber frem af værktøjskassen, så vi kan fastholde den nye vane selvom det ikke er helt så sjovt.

Jeg kender selv den følelse. Mange mennesker tror måske, at jeg bare elsker motion og synes, det er sjovt hele tiden - de tager fejl.

Jeg springer ikke i løbeskoene hver dag med et bredt smil og tænker, hvor er det sjovt og fantastisk at løbe.

Jeg træner hver dag, men det er langt fra hver dag, at jeg synes det er sjovt. Hvis jeg skal sætte tal på, så synes jeg, at motion er sjovt 2 ud af 7 dage.

De resterende dage gennemfører jeg min daglige træning blandt andet ved hjælp af redskaberne viljestyrke og viden - viden om hvilke positive effekter motion har for min krop, hjerne og dermed min livskvalitet.

Viljestyrke er noget vi gør - ikke noget vi har. Viljestyrke er at gøre ting vi ikke har lyst til, men vi gør det alligevel og har det godt bagefter.

Viljestyrken kan faktisk trænes som en muskel. I starten vil den ikke være ret stærk, men jo flere gange vi gentager en handling, jo stærkere bliver viljestyrken.

Det vigtigste i relation til motion - er at vi får det gjort. Hvordan, hvorfor og hvilke redskaber vi tager i brug er mindre vigtige.

I en travl hverdag handler det i høj grad om, at motion skal være praktisk, hvis vi skal få det gjort. Det må selvfølgelig gerne være sjovt, men det er vigtigere, at det er let tilgængeligt og praktisk.

Det kan også være en idé at tænke ud af boksen. Motion behøver ikke altid foregå i et fitnesscenter, men se muligheder og vær kreativ i din hverdag.

Mange af de ting vi omgiver os med i løbet af dagen kan indgå i vores motion eksempelvis trapper, som findes næsten alle steder. Nogle gange er motion bare kedeligt - det er naturligt, men få det gjort alligevel. Det er det vigtigste.