Ingen forstod, hvad vores datter skrev

Karoline stavede så dårligt, at selv hendes mor opgav at læse hendes opgaver. Men nu er Karoline næsten lige så god til dansk som de andre i klassen.

 

Karoline stavede så dårligt, at selv hendes mor opgav at læse hendes opgaver. Men nu er Karoline næsten lige så god til dansk som de andre i klassen. Læs her, hvordan det gik til.

- Vi var meget frustrerede, fordi Karoline havde så svært ved dansk, fortæller Karolines mor, Vibeke Pedersen i telefonen fra Outrup nord for Esbjerg.

Karoline blev testet for ordblindhed i 3. klasse, men hun var ikke ordblind, sagde lærerne.

Hun glemte det hele igen

I 4. og 5. klasse var Karolines mor og far klar over, at deres datter havde det meget svært.

De lærte Karoline at stave de 120 mest almindelige danske ord, men en halv time senere havde Karoline glemt det hele igen. Hun kunne simpelthen ikke huske ordene.

Først i slutningen af 5. klasse fik Karoline at vide, at hun var ordblind.

Det var i 2013, og ugen efter lukkede alle skoler i Danmark, fordi skolelederne og lærerne var uenige om løn og arbejdstid.

Karoline lærte vokalernes lyde

De fleste danske børn holdt fri, mens skolerne var lukkede, men Karoline kom i stedet på kursus for ordblinde sammen med sin mor og far.

- Vi var på kursus i en weekend hos de to lærere Thomas Mose og Mikael Højbjerg. De lærte hende lydene af vokalerne, og at en vokal kan have flere lyde, fortæller Vibeke Pedersen.

- De lærte hendes for eksempel lyden af bogstavet 'a', og Karoline lavede en tegning af en vase for at huske sig selv på, hvordan et 'a' lyder.

Fingrene hjælper med at huske lydene

Karoline lærte også at bruge sine fingre til at tappe lyden af bogstaverne.

Når Karoline tapper, siger hun bogstavernes lyde samtidig med, at hun bevæger fingrene, som om hun skulle tælle med dem. Til slut samler hun fingrene og lydene til et helt ord.

Efter weekendkurset kom Karoline fast hos de to ordblindelærere en gang om ugen. Det gør hun stadig, selv om hun nu er næsten lige så god som sine klassekammerater til dansk.

- Hendes dansklærer i folkeskolen sagde, at han aldrig havde set nogen udvikle sig så hurtigt, fortæller Vibeke Pedersen.

Nu lærer hun også engelsk

Karoline er nu 13 år og går i 7. klasse. Hun er netop begyndt at lære engelsk hos de to ordblindelærere.

- Hun måtte starte helt forfra på engelsk, men nu er hun snart lige så god som klassekammeraterne. Det er en fantastisk succes, siger hendes mor.

Karolines forældre har brugt tusindvis af kroner på timerne hos de to ordblindelærere.

- Vi betaler 350 kroner per time, men det giver vi gerne for at få en glad pige, siger Vibeke Pedersen.

Læreren læste Karolines stil op

For 1½ år siden var det svært at læse, hvad Karoline skrev. Nu har hendes lærer læst en af hendes stile op for hele klassen, fordi Karoline er en god fortæller.

- Karoline var den eneste, som fik læst sin stil op, fordi den var så god. Og læreren kunne læse det hele, siger hendes mor.

- Vi troede ikke, hun kunne udvikle sig så hurtigt.

Karolines forældre er kede af, at folkeskolen ikke har penge til at hjælpe ordblinde mere, for de har set, at det kan lade sig gøre at blive meget bedre på kort tid.

  • Print