Tema Folkeskolereform 47 artikler

Inklusion er en succes i Tyskland

I Tyskland er der gode erfaringer med inklusion i folkeskolen. Her har man sørget for, at skolerne har flere klasseværelser, og at der er flere lærere i undervisningen.

Flere klasserum og mange voksne lærere.

Det skal der til, for at inklusionen af elever med særlige behov bliver en succes i de almindelige klasser. Sådan lyder svaret, hvis man spørger den tyske skole Schule Auf Der Rude i Flensborg.

På skolen har man mere end ti års erfaring med at inkludere børn med specielle behov i den almindelige undervisning.

Folkeskolereform

I august 2014 trådte den nye reform af folkeskolen i kraft. Elever skal gå længere tid i skole, og flere børn med særlige behov skal gå i almindelige klasser. Læs om reformen i dette tema.

Gå til tema

Der er mange klasseværelser

I alt går der 17 elever med særlige behov på skolen. Og det er en succes. Ikke mindst på grund af de fysiske forhold med mange rum og værelser:

- Vi har både et klasseværelse, et sideklasseværelse og et gruppeværelse, siger ni-årige Nele Peters, der går i 3. klasse.

Alle klasser på skolen har flere rum, eleverne kan være i, når de har undervisning:

- Sommetider er det nødvendigt at kunne opdele børnene, så der kommer ro, siger Heicke Becker, der er klasselærer i 1. klasse.

Der skal også være penge nok

Det er ikke kun rum, der er flere af. På skolen er der også altid mindst to voksne om en klasse: En pædagog og en lærer. Og sommetider er der tre voksne.

Skolens leder er ikke i tvivl om, at god inklusion også kræver flere økonomiske ressourcer - altså penge:

- Det handler om at ville inklusion, men det er selvfølgelig også et spørgsmål om penge, siger skoleleder Inga Steiner.

Tyskerne har investeret mange milliarder

Andreas Rasch-Christensen er forskningschef på professionshøjskolen VIA University College.

Han mener, at tyskerne har succes, fordi de har investeret mange milliarder kroner i inklusion og heldagsskoler, før de begyndte på det:

- I Danmark har vi sagt, at vi skal inkludere først, og så investere bagefter. I Tyskland har man først udvidet skolerne og bygge dem bedre, så lærerne kan variere deres undervisning.

- Tyskerne har også investeret mere i at give lærere og pædagoger flere kompetencer, så de kan arbejde bedre sammen. Det betyder, at de er lykkedes med inklusion bedre, end vi er, siger Andreas Rasch-Christensen.

  • Print