6-årige børn til lærere: "Fuck dig!"

Børnehaveklasseselever er blevet mere egoistiske og mangler generelt opdragelse, lyder det fra lærerne.

Børnehaveklassebørnene taler grimmere til lærerne og er blevet mere egoistiske. Sådan lyder det fra lærerne. Børnene her fra Nørholm skole opfører sig dog pænt, lyder det fra deres lærer. (Foto: Janus Jacobsen DR Nordjylland)

Der kommer nye navneskilte på knagerækkerne i børnehaveklasserne rundt om på landets skoler. Men bag de søde børnesmil og den forventningsfulde sitren, der kendetegner første skoledag, lurer der store udfordringer for børnehaveklasselederne.

Mange af børnene er blevet mere egoistiske og taler uden den fornødne respekt for læreren, lyder det fra formanden for Børnehaveklasseforeningen.

- De mangler generelt opdragelse. Vi bruger rigtig meget tid på almindeligheder, som hvordan man taler til folk, og hvordan man gør, når man får en besked. Det er ikke en selvfølgelighed hos børn i dag, siger Pia Jessen, der selv har været børnehaveklasseleder i 20 år.

”Fuck dig og luder” er noget af det børnehaveklasselederne her på skolen har måtte lægge ører til.

Tonie Bach, Børnehaveklasseleder, Kristrup Skole

Problemet med børn, der ikke er parate til at være en del af fællesskabet i skolen, dukker op i alle egne af Danmark.

DR har været i kontakt med børnehaveklasseledere på 26 skoler. Her har de fleste oplevet, at børn umotiveret forlader klassen, har været grænseoverskridende i deres sprogbrug og mangler selvkontrol i tilspidsede situationer:

- Et barn, der siger ”gu' vil jeg ej”, når man giver en besked eller bare vender om og går, er meget grænseoverskridende, siger Pia Jessen, der oplever, at det bliver vanskeligt at gennemføre undervisningen, når børnene taler grimt til hinanden og læreren.

Børnehaveklasseleder: Forældrene er nøglen

I Randersbydelen Kristrup er børnehaveklasseleder Tonie Bach ved at forberede de sidste ting, før det store rykind af nye børnehaveklassebørn på mandag.

Hun oplever også, at et stigende antal børnehaveklassebørn ikke er parate til skolelivet.

- Der er børn i dag, der tør sige ting til lærerne, som de ikke turde for nogle år siden: ”Fuck dig og luder” er noget af det, børnehaveklasselederne her på skolen har måtte lægge ører til, siger hun.

Derfor har hun de seneste år arbejdet målrettet på at få forældrene i tale i god tid før skolestart. Hun tager simpelt hen hvert år ud i en række af byens børnehaver for at holde oplæg til forældrene om, hvad der venter børnene i skolen.

- Forældrene er nøglen til det her. Vi skal skabe et holdbart fundament for et helt skoleliv i børnehaveklasserne. Derfor kan vi ikke undvære forældrene, siger Tonie Bach.

Børnehaveklasseleder på Kristup Skole, Tonie Bach, gør klar til at modtage de nye elever. Hun oplever, at nogle af børnene bruger meget grimt sprog. (Foto: Jan Rørkær Madsen © (c) DR)

Forældre: God opførsel er vores ansvar

På Nørholm skole i Nordjylland mødte skolens nyeste elever op til første skoledag i børnehaveklassen torsdag. Det er en lille skole, hvor børnehaven er en integreret del af skolen. Derfor kender børnene til skolen og lærerne, før de begynder i børnehaveklassen. Og det tager en del af problemerne i opløbet, lyder det.

- Jeg kan godt se, at der er nogle børn, der gerne vil ses, høres og være først. Men det er ikke så markant, og vi bruger noget tid på det, når de kommer i børnehaveklasse, siger Lene Skytt, der er børnehaveklasseleder på skolen.

Ingen af forældrene, der afleverede deres børn til første skoledag på Nørholm skole har brugt tid på at gøre dem særligt klar til at skulle i skole i stedet for børnehave. Det handler om ordentlig opdragelse, er den generelle opfattelse.

- Det største ansvar ligger hos forældrene, der skal sørge for, at deres børn er godt opdraget og er klar til at gå i skole og arbejde med de andre børn i skolen, siger Simon Bøgesvang Møller, der er far til Markus.

Han bliver bakket op af de andre forældre i klassen.

Forældrene har ansvaret. De propper i børnenes hoveder, at de er vigtigst.

Sarah Brix Steby, mor til skolestarter

- Forældrene har ansvaret. De propper i børnenes hoveder, at de er vigtigst. Men det er vigtigt at fortælle dem, at der er andre omkring dem. Vi kan se det på vores egen datter, at hun har svært ved ikke at vinde. Men det skal de jo lære, når de er vant til, at det hele flasker sig, siger Sarah Brix Steby, der er mor til Laura.

Også formanden for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er opmærksom på problemet med de genstridige børn, og mener, at lærerne skal have forældrene med på at finde en løsning.

- De skal sige til forældrene, at ”Vi ved godt, I gør det godt, men må vi lige hjælpe jer med nogle fif og nogle tricks" og også siger, at "nu øver vi det ovre i skolen, vil I hjælpe med at øve det derhjemme.” For det her er ikke at pege fingre af enten den ene eller den anden, det er at få samarbejde mellem skole og hjem til at fungere.

Ifølge børne- og familiepsykolog John Halse, der tidligere har været formand for Børns Vilkår, ligger bolden ikke udelukkende på forældrenes banehalvdel. Skolerne skal også turde sætte grænser og sige nej til de urolige børn.

- Børnene er opdraget fra hjemmet til, at alt kan diskuteres og alt står til forhandling. Og det gør det så lige pludselig ikke i skolen, og så støder skolens forventninger til børnenes adfærd sammen med, hvordan børn er i al almindelighed, siger han.