72-årig skibsfører: Man kan slippe afsted med det meste med sprut og tobak

Skibet var ladet med 500 kartoner cigaretter og mindst 50 flasker sprut, når George Zeemann sejlede verden tynd.

George Zeemann har haft sin daglige gang på havet, siden han var 14 år, og selvom han i dag er pensioneret, kan han stadig ikke holde sig væk fra den gyngende grund

Han begyndte som 14-årig med at sejle frem og tilbage mellem Danmark og Sverige, mens han gav tallerkener og kopper en tur med opvaskebørsten.

Siden kom han ud af kabyssen og op på dækket og har blandt andet kunne kalde sig lods, kaptajn og overstyrmand i lande som Japan og Saudi-Arabien.

George Zeemann, ja, den er god nok, Zeemann, har i sine mange år på havet besøgt alverdens lande, og næsten ligegyldigt hvor skibet har lagt til kaj, har bestikkelse været en del af proceduren.

Når man har været tre uger til søs, så er man meget modtagelig og lempelig

george zeemann, skibsfører

- Jeg sejlede i næsten et halvt år mellem tre havne i Argentina og rundt til Chile. I hver havn kom der fem-seks personer ombord, som typisk var toldere og havnemyndigheder. De skulle minimum have en karton cigaretter og en flaske sprut hver, fortæller skibsføreren.

Samme fremgangsmåde har været et kendt fænomen hos besætningerne på AP Møller Mærsks skibe. Derfor har virksomheden sat sig for at udrydde den bestikkelse, som ellers har sikret, at skibene hurtigt og smertefrit er kommet ind og ud af havnene.

Og indsatsen har virket, viser en ny rapport fra Mærsk.

Krævende værter

Ifølge den erfarne skibsfører, som blandt andet har arbejdet for Mærsk, er Nigeria, Brasilien og Suez-kanalen i Egypten de ”værste steder” at besøge.

Her laver de deres egne regler, og de nøjes ikke med at opkræve sprut og cigaretter, når deres gæster vil sejle i land.

- I Nigeria er de ligeglade, der tog de alt, de kunne få fingre i. Også private ting. De har ingen hæmninger, lyder det fra George Zeemann.

Samme oplevelser har søulken haft i Brasilien.

- De havde en regel, hvor det kostede 150 dollar i bøde for hver vare blandt skibets proviant, hvis udløbsdato var overskredet. Så når vi sejlede til Brasilien, smed vi for omkring 3.000 dollar proviant i havet, siger han.

Maersk Line har ifølge rapporten stort set udryddet bestikkelse af lodser og havnemyndigheder over hele verden (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Skibet er ladet med...

Hvis ikke George Zeemann og hans kollegaer indrettede sig efter de lokale forhold, kunne deres skib blive tilbageholdt, og det kunne slet ikke svare sig.

- Det koster 25.000 dollar om dagen at leje skibet, så er det billigere at give dem 10 kartoner cigaretter, siger han.

Derudover kunne besætningen ikke overskue det bøvl, det gav, hvis ikke myndighederne fik deres vilje.

- Når man har været tre uger til søs, så er man meget modtagelig og lempelig. Så giver man dem det, de skal have, så man kan få fred, siger George Zeemann.

Derfor var besætningen også godt forberedt og kom aldrig til et nyt land uden en "værtsgave" til dem, der tog imod dem på kajen.

- Vi sejlede altid rundt med i hvert fald 10 kasser á 50 kartoner cigaretter og 50 til 60 flasker sprut. Vi kunne komme ud af enhver kattepine ved at have de rigtige varer ombord, siger George Zeemann.

Stadig plads til forbedring

I dag er George Zeemann 72 år og pensioneret, men de syv verdenshave er stadig hans arbejdsplads. I skrivende stund befinder han sig for eksempel på et tankskib i Middelhavet.

Han oplever også, at der generelt er sket forbedringer i forhold til bestikkelse af myndigheder og lodser. Men han mener dog ikke, at problemet er løst.

- I enkelte lande i Sydamerika og Vestafrika er det blevet værre, mener George Zeemann.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube