Børneorganisationer: Børn skal kun klage ét sted

Børn, der for eksempel klager over en kommunes afgørelse, skal have én, fælles klageinstans. Minister er positiv.

Det er alt for kompliceret, når børn har flere klageindgange, siger Børnesagens Fællesråd og Børns Vilkår. (Foto: Sabphoto © Scanpix)

Hvis en dreng er utilfreds med sit opholdssted, eller en handicappet pige er utilfreds med sin skole, skal de kunne nøjes med at klage ét sted, der skal kunne føre klagen hele vejen gennem systemet.

Sådan lyder det fra Børnesagens Fællesråd, som er en paraplyorganisation for 18 organisationer, der arbejder med børn og unge i Danmark.

- Børn har brug for at blive taget alvorligt første gang og skal ikke henvises til at ringe til et andet sted, siger formand René Skau Björnsson.

- Vi mener, at børn skal kunne ringe til en telefon, og derfra skal der være en person, som følger sagen helt til dørs, for ellers risikerer børnene at give op, siger han.

Mange sager afvises

Udmeldingen kommer, fordi langt de fleste af alle de klager, der havner hos Ombudsmandens Børnekontor, bliver afvist.

Sidste år blev således 719 ud af 769 klager afvist. Det skriver Berlingske søndag.

En del af sagerne bliver aldrig behandlet, fordi børnene først kan få deres sag taget op hos Ombudsmandens Børnekontor, når alle andre klagemuligheder er udtømt.

Men det ved børn og unge sjældent, og der er behov for, at børn ikke skal spejde alene rundt i en "bureaukratisk verden", lyder det fra Børnesagens Fællesråd.

Børns vilkår: Uoverskueligt klagesystem

Samme toner lyder fra Børns Vilkår, der blandt andet driver Børnetelefonen, hvor børn med problemer kan ringe ind.

- Det er fuldstændig uoverskueligt for et barn at finde rundt i de snørklede juridiske gange i det offentlige klagesystem, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Regeringen indførte i 2012 børnekontoret for at styrke børns rettigheder, hvilket blandt andet kom i forlængelse af anbefalinger fra FN's Børnekomité.

Hos Børnesagens Fællesråd anerkender man, at Ombudsmandens Børnekontor har været et godt tiltag for nogle børn og unge, men at der er behov for handling.

- Vi skal sikre os, at man ikke falder ned imellem flere stole. Vi så for eksempel gerne, at børnekontoret fik udvidet sin funktioner, siger formand René Skau Björnsson.

Børneminister er positiv

Forslaget bliver vel modtaget hos Manu Sareen (R), minister for børn, ligestilling og sociale forhold.

- Jeg synes, at det lyder som en god idé, men vi er ved at undersøge området, så jeg kan ikke lægge mig fast en model på nuværende tidspunkt, siger Manu Sareen..

- Der er mange indgange til at klage, og derfor har jeg bedt mine embedsmænd om at kigge på området, og om vi kan gøre det bedre, fortæller ministeren.

/ritzau/DR Nyheder/