Tema Togfondens timemodel

Borgmestre er målløse over sløjfede højhastighedstog

Odense- og Aarhusborgmestre ser timemodel som afgørende for at tiltrække arbejdskraft.

Borgmestrene i Aarhus og Odense betegner timemodellen som vigtig for at skabe vækst i byerne. Men timemodellen er ikke på vej, og det bliver slet ikke med IC4-tog, som vist på billedet her. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Borgmestrene Peter Rahbæk Juel og Jacob Bundsgaard har flere ting til fælles. Foruden deres fælles medlemskab af Socialdemokratiet, er de begge borgmestre i hver deres storby, som ville drage fordel af en timemodel. Med Togfonden er der lagt op til, at Odense og Aarhus kan kobles sammen på jernbanen på én time.

Men DSB har i sine planer for indkøb af tog – det såkaldte beslutningsnotat – som er oversendt til Folketinget i torsdags, slet ikke lagt op til indkøb af højhastighedstog, og den statslige togoperatør skriver direkte, at man ikke regner med timemodellen.

Det er den model, der skulle sikre tog på én time mellem København-Odense, Odense-Esbjerg, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Minutter betyder noget

Det vækker chokbølger helt til Fyn, hvor Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel er chokeret over planen.

- Jeg er helt ærligt målløs. Jeg synes, det er en dilettant ageren fra DSB. Der ligger en politisk aftale om at indføre en timemodel. En timemodel, der binder byerne tættere sammen i Danmark, så folk kan komme lidt hurtigere frem, siger han.

Skuffelsen er til at tage og føle på i Odense, der med timemodellen ville få en times transporttid til centrum af Esbjerg, København og Aarhus. Med det nuværende skinnenet og de nuværende tog er den transporttid mellem 74 minutter og 93 minutter alt afhængig af destination.

Og de minutter bedyrer noget, siger Odense-borgmesteren. Han nævner som eksempel byens hårde arbejde med at tiltrække en stor robotindustri. Men industrien mangler højt kvalificeret arbejdskraft, og den skal ofte hentes i København. Derfor havde borgmesteren håbet, at timemodellen kunne være med til at nedbringe transporttiden og dermed gøre det mere attraktivt at pendle til Odense.

- Det betyder ret meget, hvis du kan vinde en halv time hver dag, hvis nu du bor i København og arbejder i Odense. Jo hurtigere, bedre og højere kvalitet vi kan få ind på jernbanen, desto flere vil bruge den. Desto mere mobil vil arbejdsstyrken være, siger han.

Aarhus-borgmester savner moderne togstandarder

Samme melding kommer fra borgmesterkollegaen i Aarhus, der har svært ved at acceptere, at DSB med indkøb af typiske fjerntog ikke kommer til at opfylde timemodellen – formentlig det næste årti.

- Det er helt uacceptabelt. Der ligger et forlig på Christiansborg på det her område, der skulle sikre, vi får en togdrift, der lever bare nogenlunde op til moderne standarder. Det at få knyttet landet sammen med en timemodel er helt afgørende for, vi har og får et arbejdsmarked, der er fleksibelt. Det skal skabe vækst og job, siger han.

Togfonden er et politisk forlig mellem den daværende SR-regering, Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti.

Ingen af de de nuværende regeringspartier - Venstre, Liberal Alliance og De Konservative - er dog med i aftalen, og Togfonden har siden regeringsskiftet i 2015 været en omstridt størrelse.

Venstre har hævdet, at planen er underfinansieret med 15,5 milliarder kroner og har krævet dele af planen droppet. Men det har forligspartierne ikke været villige til, og meldingen har siden lydt, at alle initiativerne i aftalen skal gennemføres – blot over længere tid.

DSB har ikke ønsket at kommentere beslutningsoplægget over for DR Nyheder.