Charlotte blev slået af en elev: - Man bliver chokeret

Pressede elever, der ikke længere ser lærerne som en autoritet. Det er en farlig cocktail, mener lærer Charlotte Johansen, som blandt andet har oplevet at blive slået af en af sine elever.

Det sker ofte, at der bliver kastet med ting og smækket med døre. Og nogle gange ender konflikterne med vold. Her i billedkunst-lokalet blev Charlotte slået af en 10-årig pige.

I 6. klasse er undervisningen om jødeforfølgelserne under 2. verdenskrig i fuld gang. Lærer Charlotte Johansen fortæller om jødernes flugt til Sverige og trækker tråde til den aktuelle flygtningestrøm. Lige nu lytter eleverne opmærksomt, men sådan er det langtfra altid.

- Det er ikke sjældent at få at vide, at man skal holde sin kæft eller at eleverne ikke gider det, man beder dem om. Jeg har oplevet børn smide med bøger og smække med døre. Det er ikke noget, vi oplever hver dag, men det er noget, vi oplever forholdsvis tit, fortæller Charlotte Johansen.

Og konflikterne stopper ikke altid der.

Chokerende og grænseoverskridende

En dag oplevede hun at blive slået af en af sine elever midt i en billedkunsttime.

- Hun slog mig i brystet med en knyttet hånd, mens hun råbte at jeg skulle holde min kæft. Jeg kan ikke huske, jeg nogensinde er blevet slået før. Man bliver chokeret, overrasket og frustreret. Nogen ville måske sige, at det bare er et barn på 10 år, men det er ikke bare et barn på 10 år – det er virkelig ubehageligt, forklarer hun.

Efter episoden går Charlotte ud af klassen for at samle sig, men hun må vende tilbage og fortsætte undervisningen.

- Det er også utrolig grænseoverskridende. Man ved jo godt at alle de andre børn har været vidne til det her, og samtidig bliver man nødt til at være upåvirket. Man har stadig det pågældende barn i klassen, og skal samtidig undervise resten. Der er man er nødt til at have den professionelle hat på.

Alt er til debat

Ifølge Charlotte Johansen er der flere grunde til, at lærer i stigende grad må forholde sig til ikke bare flabede, men også decideret voldelige elever. For det første har lærerne på ingen måde den autoritet, de havde engang.

-I dag er alting til debat. Jeg skal bruge lang tid på at diskutere helt basale ting som man ikke skulle for ti år siden. Hvorvidt de skal læse en tekst, svare på de et spørgsmål eller arbejde i grupper. Det tager rigtig meget tid fra undervisningen og det faglige, siger hun.

- Det er selvfølgelig fint at have en dialog med børnene og de skal også være nysgerrige og kritiske, men samtidig skal de vide, hvornår det er mig, der sætter dagsordenen.

Og her mener Charlotte Johansen at forældrene spiller en vigtig rolle:

- Jeg kunne godt tænke mig, at forældrene sagde til deres børn, at på skolen, der er det lærerne og pædagogerne, som bestemmer og derhjemme er det forældrene.

Synd for børnene

Men, det handler ikke kun om mangel på opdragelse. Ifølge Charlotte Johansen er episoderne også et råb om hjælp.

- Vi stiller større og større krav til eleverne over længere, længere tid. Det er rigtig synd for de her børn, for det bunder jo i magtesløshed, siger hun og understreger at hun ikke bliver vred på eleverne, men frustreret over tingenes tilstand.

Det samme er skoleleder Flemming Mortensen.

- Det er skidt, når der er nogle børn, der har det så dårligt at de har svært ved at indgå i den hverdag, vi har som skole. At de ikke har anden mulighed – synes de – end at reagere udad, siger han.

Påbud øger fokus

Sidste år fik Broskolen, afdeling Rolfsted, et påbud fra Arbejdstilsynet om at ”forebygge og håndtere psykiske belastninger som følge af voldsrisiko i arbejdet.” Og det tager skoleleder Flemming Mortensen alvorligt:

- Det er en stor skam for os, at vi ikke har været bedre til at håndtere den her opgave, siger han, men understreger at påbudet samtidig er en anledning til at gøre noget ved problemerne.

Vigtigt med åbenhed

Ifølge Charlotte Johansen mangler der ressourcer til at klare problemerne på den lange bane, men hun er glad for, at både ledelse og kolleger taler åbent om hvad de kan gøre for at ændre på tingene. Hun understreger, at det ikke er den enkelte episode, der er problemet:

- Det handler ikke om at det gør ondt at blive slået, men det handler om hvad der sker oppe i hovedet. Det er ikke til at vide, hvad der sker efter man har oplevet det 85 gange. Jeg elsker mit job, og jeg vil meget gerne undgå en sygemelding, forklarer hun.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube