Tema Scandinavian Star-ulykken

Dansk skibsinspektør: Derfor er det kun to personer, der kan have sat ild til Scandinavian Star

Det må have været sabotage, der var skyld i branden på Scandinavian Star, sagde Flemming Thue Jensen under dagens pressemøde.

Det var sabotage, der var skyld i branden på Scandinavian Star, og det må have været to besætningsmedlemmer, som stod bag det.

Det sagde den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen, der var Søfartsstyrelsens hovedundersøger af de i alt fire brande, da han tidligere på dagen holdt pressemøde om sagen i Oslo.

- Det var en bevidst ond gerning, og den var planlagt, sagde den danske skibsinspektør, der dog ikke ville nævne navne på de personer, han mistænker for at have stået bag på branden.

Scandinavian Star-ulykken

Natten til den 7. april 1990 udbrød der brand ombord på færgen Scandinavian Star, der sejlede mellem Oslo og Frederikshavn. 159 mennesker omkom. Siden da har der været debat om, hvem der stod bag branden.

Gå til tema

Det var en bevidst ond gerning, og den var planlagt

Flemming Thue Jensen,skibsinspektør hos søfartsstyrelsen

Flemming Thue Jensen fortalte, at han sammen med en kollega blev sendt til Scandinavian Star for at samle fakta til Sø- og Handelsretten om hovedbranden og tiden op til.

- Vi var nogle af de første, der kom om bord, og vi kunne færdes over alt uden hindringer.

Ifølge skibsinspektøren var det tydeligt, at der havde været tale om sabotage.

- Den, der havde gjort det, vidste, hvad det gik ud på, sagde Flemming Thue Jensen.

Den, der havde gjort det, vidste, hvad det gik ud på

LEMMING THUE JENSEN, SKIBSINSPEKTØR HOS SØFARTSSTYRELSEN

Der var blandt andet en branddør, som var blevet blokeret med to madrasser, der var blevet trukket halvvejs ud af den.

- Så var man sikker på, at ilden ville gå ud igennem trappetårnet og få fat der, sagde han under pressemødet.

Derudover måtte gerningsmanden ifølge Flemming Thue Jensen have kendt til proceduren, når der opstår brand på en færge.

Se hele sekvensens fra pressemødet her:

Hele talen

Norsk politi udpegede efterfølgende en dansk lastbilschauffør som den skyldige. Men det kan det umuligt have været ham, mener den danske skibsinspektør.

Der opstod nemlig flere brande, efter lastbilchaufføren var omkommet i hovedbranden og de overlevende var blevet evakueret fra skibet. Ifølge Flemming Thue Jensen var der tydelige beviser på, at de sidste brande var påsat.

Sabotagen krævede værktøj, skiftenøgler og kendskab til færgen, og derfor står vi tilbage med to mænd, hvoraf den ene var hovedmand

LEMMING THUE JENSEN, SKIBSINSPEKTØR HOS SØFARTSSTYRELSEN

Derfor må gerningsmændene have været to af de tre-fire besætningsmedlemmer, der blev sendt tilbage til Scandinavian Star, efter de sammen med de overlevende var blevet evakueret. De skulle ifølge skibsinspektøren assistere det svenske brandvæsen med at finde rundt på passagerfærgen.

- Men vi ved fra brandfolkene, at de aldrig så dem. Personerne forsvandt, sagde han.

Der var dog også nogle matroser om bord, men det kunne umuligt have været dem, mener Flemming Thue Jensen.

- Sabotagen krævede værktøj, skiftenøgler og kendskab til færgen, og derfor står vi tilbage med to mænd, hvoraf den ene var hovedmand. Sådan må det være. Men der er ingen, der får mig til at sætte navn på, sagde han under pressemødet.

- Det var en bevidst ond gerning, og den var planlagt, sagde den danske skibsinspektør i dag på pressemødet.

Opslået af DR Nyheder på 21. februar 2016

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube