Den enlige it-nørd er uddøende

En it-afdeling bestående af et enkelt eller et par kloge hoveder vil snart være et særsyn. Små og mellemstore virksomheder udliciterer it-driften i stor stil.

Er der bøvl med arbejdscomputeren, bliver det for færre og færre muligt at tage den under armen og trisse ned til it-folkene.

Den lille, interne it-afdeling er nemlig en truet funktion.

Efter at mange store virksomheder de seneste år har valgt at udlicitere it-supporten, er turen nu kommet til de små og mellemstore virksomheder. Det skriver Version2.

En del af forklaringen er, at virksomheder i krisetider vil forsøge at skære ned og effektivisere; en anden er et øgede tekniske krav og en forventning om at kunne få løst it-problemer med meget kort varsling.

- I dag foregår drift af it 24 timer i døgnet alle årets 365 dage. Hvis du er en mindre virksomhed med en lille it-afdeling, er det svært og kostbart at skulle have vagtplaner for alle weekender, siger Jan Stig Jørgensen, salgsdirektør for Servicegruppen, der koncentrerer sig om it-ydelser til virksomheder med mellem 50 og 500 ansatte, til Version2.

Ekstern it-support kan virke som kvalitetstab

Også Sten Grønning, salgsdirektør hos It-afdelingen A/S, der løser it-opgaver for små og mellemstore virksomheder, kan mærke den stigende efterspørgsel.

I It-afdelingen A/S ved man godt, at det kan være en stor omvæltning for en virksomhed, når it-supporten pludselig skal varetages af fremmede mennesker, der sidder uden for huset:

- Der er en indlæringskurve, som vi som leverandør skal være utroligt opmærksom på. Når de ikke længere kan gå ned om hjørnet til Carsten og få hjælp, men skal ringe til en helpdesk, kan de føle en forskel i kvalitet, selvom der ikke er det. Så skal vi være synlige og kommunikere meget med kunden, siger salgsdirektøren.

  • Print
  • Del artiklen:

    Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

    Vælg mailingliste:

    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: