Den grove tone skræmmer unge væk fra online-debatterne

Det er ikke underligt, at mere end hver anden ung ikke har lyst til at debattere på de sociale medier, siger filosofiprofessor.

Debattonen på sociale medier som Facebook og Twitter kan være hård. (Foto: Nicolai Franck © dr)

Det kan gå hårdt for sig, når der bliver debatteret på sociale medier som Facebook og Twitter, og ofte er tonen alt andet end diplomatisk og kompromissøgende.

Det er noget, der afholder mange unge fra at deltage i debatterne på de sociale medier, viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Dansk Ungdoms Fællesråd.

Ifølge undersøgelsen har 56,6 procent af de unge mellem 16 og 24 år ikke lyst til at deltage i debatterne på grund af den hårde tone.

Det kommer ikke bag på Vincent F. Hendricks, professor i filosofi ved Københavns Universitet, som i flere år har beskæftiget sig med debatkulturen på de sociale medier.

- Hvis prisen for at deltage i debatterne er, at man også skal svines til, så kan jeg godt forstå, at der er mange, som ikke har lyst til at deltage, siger han.

En af grundene til, at debattonen er så hård, er ifølge Vincent F. Hendricks, at folk ikke altid tænker sig om, inden de skriver noget på de sociale medier.

- Man reagerer på det, man umiddelbart læser, og så fyrer man sin mening af, siger han.

Der har i den seneste tid været meget fokus på debatkulturen på internettet, og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har selv efterlyst en bedre tone i onlinedebatterne.

Vincent F. Hendricks tror dog, at der kommer til at gå lang tid, før vi lærer det.

- Vi har brugt 250.000 år på at tilegne os erfaringer med rundbordssamtalen, og den kløjs vi stadigvæk i fra tid til anden. Så vi skal nok regne med, at vi fortsat vil have nogle børnesygdomme på de sociale medier.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube