Tema Grænsekontrol

Deutsche Bahn: Vi er ikke klar til at tjekke id

Det tyske togselskab DB er ikke gearet til at tjekke id - i hvert fald ikke endnu, fortæller talsmand.

- Vi har ikke i dag en aftale med Deutsche Bahn og de tyske myndigheder, som gør, at vi ville kunne sætte et transportøransvar igennem, siger Lars Løkke Rasmussen. (Foto: Michaela Rehle © Scanpix)

Danmark kan ikke med et fingerknips gennemføre et transportøransvar til Tyskland, som Sverige har gjort for alle indrejsende passagerer fra i dag.

Det oplyser DSB's søsterselskab Deutsche Bahn til DR Nyheder.

- Deutsche Bahns medarbejdere kan aktuelt ikke gennemføre en ID-kontrol. De kender ikke alle former for id-dokumenter, skriver Holger Bajohra, sikkerhedstalsmand hos Deutsche Bahn, i en mail.

Grænsekontrol

Den danske regering har indført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det skete samme dag, som svenskerne indførte kontrol mellem Danmark og Sverige. Læs om sagen her.

Gå til tema

DSB har over de seneste uger forberedt sig på at kontrollere id for alle passagerer, som rejser ind i Sverige. Der er blandt andet blevet ansat 150 vagtmænd gennem sikkerhedsfirmaet Securitas, som lige nu er til stede på stationen i Københavns Lufthavn, hvor de kontrollerer id på alle passagerer, som ønsker at komme til Sverige.

Og netop DSB rådfører Deutsche Bahn sig med, fortæller Holger Bajohra:

- Vi taler med vores partnere i DSB om mulige konsekvenser, hvis Danmark fordrer id-kontrol. I øjeblikket er der endnu ingen beslutning om dette, skriver han.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen brugte også argumentet, at et transportøransvar helt kan suspendere den kollektive trafik til Tyskland:

- Hvis man laver et transportøransvar, og man ikke kan lave en ordentlig aftale med transportøren, så stopper transporten, sagde Lars Løkke Rasmussen på pressemødet ved middagstid:

- Vi har ikke i dag en aftale med Deutsche Bahn og de tyske myndigheder, som gør, at vi ville kunne sætte et transportøransvar igennem på en måde, hvor togene stadig kørte.

- Hvis vi i dag sagde, vi laver et transportøransvar i forhold til trafikken Tyskland-Danmark, så ville effekten være, at der ikke ville være nogen kollektiv trafik. Det ville være et enormt tilbageslag i grænselandet. Man kan ikke udelukke, at man kan blive nødt til at acceptere det tilbageslag, sagde han.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube