Tema Aarhus Letbane

Efter krisemøde: Letbanes advokat undersøger "retslige skridt" efter aflysning

Der er sure miner i smilets by, efter at Trafikstyrelsen i sidste time afviste at godkende Letbanen.

Cyklister behøver ikke at se sig for efter Letbanen endnu, selvom den skulle have været ude i bybilledet allerede i dag. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Advokaten for Aarhus Letbane undersøger nu ”eventuelle retslige skridt”, der kan tages, efter at Letbanen i sidste øjeblik ikke kunne få de godkendelser på plads, der betød, at man kunne komme ud at køre fra i dag som planlagt.

Det oplyser selskabet i pressemeddelelse efter et krisemøde.

Hvilke retslige skridt, der eventuelt skal tages, uddybes ikke, men DR Nyheder forsøger at få en kommentar fra Letbanen.

Letbanen skulle have haft de første passagerer ombord allerede i dag, men i går eftermiddag afviste Trafikstyrelsen at give den nødvendige godkendelse.

I formiddag holdt Aarhus Letbane et krisemøde, og man er nu gået i gang med at lave en revideret tidsplan for åbningen, der skal koordineres med Trafikstyrelsen.

Trafikstyrelse: Halvanden eller to måneder til åbning

Operatøren Keolis håbede til det sidste, at Trafikstyrelsen ville godkende letbanen.

Efter krisemødet skal selskabet nu fremlægge en ”troværdig” plan for, hvordan de har tænkt sig at få den afgørende sikkerhedsgodkendelse, som i dag spændte ben for kransekage og fejring.

En anden årsag til forsinkelsen er, at Trafikstyrelsen ikke vil følge den uvildige assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidig vedligehold, og at Aarhus Letbane derfor ikke kan godkendes som forvalter af Letbanen. I pressemeddelelsen skriver Aarhus Letbane, at man nu arbejder på at besvare de spørgsmål, som Trafikstyrelsen har.

- Fra lørdag morgen har vi været i gang med at få løst de opgaver, der skal til for at få de endelige godkendelser, så letbanen snart kan komme ud at køre i Aarhus, siger Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, i pressemeddelelsen.

Det vides ikke, hvornår Letbanen kan åbne, men vicedirektør i Trafikstyrelsen, Kaare Clemmensen, vurderede i dag, at det ville tage halvanden eller to måneder, før styrelsen kunne godkende projektet.

Aarhus Letbane

  • Første strækning af letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
  • Første strækning har 12 stop.
  • Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.
  • Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.
  • Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.
  • Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.
  • På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.
  • Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.
  • Kilde: Aarhus Letbane I/S