Ekstra Bladets chefredaktør i byretten: Vi fik gidslerne hurtigere hjem

Chefredaktør for Ekstra Bladet Poul Madsen siger i byretten, at avisens omtale fik gidsler hurtigere hjem.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, på vej til Københavns Byret. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Torsdag er det Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsens, tur til at afgive forklaring i Københavns Byret i den sag, hvor to løsladte gidsler kræver en million kroner i erstatning for avisens omtale af deres ufrivillige ophold i Somalia som piratgidsler.

De løsladte gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez hævder, at Ekstra Bladets omtale var med til at forlænge gidselperioden. Tværtimod, mener Poul Madsen.

- Det var nødvendigt ud fra det perspektiv, at sagen var gået i stå, og offentligheden kan jo være med til at få en sag i gang, siger Poul Madsen.

De danske søfolk havde været holdt som gidsler i mere end 500 dage, da Ekstra Bladet startede sin kampagne "Skal Søren og Eddy rådne op i Somalia" 1. juli 2012.

Ifølge Poul Madsen var der ifølge avisens kilder ikke udsigt til en løsning på det tidspunkt.

- Vores kilder siger til os, at der ikke engang er stillet en garanti, og at der derfor ikke er seriøse forhandlinger i gang.

- Det er os, der får det i gang i sommeren. Vores research viser, at garantien først bliver stillet fire uger efter, at vi er startet, siger Poul Madsen om den garanti, som rederiet skulle stille for en løsesum til piraterne.

Sagen kort

  • 12. januar 2011: Styrmand Søren Lyngbjørn og kaptajn Eddy Lopez kidnappes sammen med fire filippinske kolleger fra den danske coaster Leopard fra rederiet Shipcraft.
  • Sømændene når at blive holdt som gidsler i 838 dage, før de bliver sluppet fri.
  • Undervejs kører Ekstra Bladet gennem ti måneder en kampagne med titlen "Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia", hvor gidslerne blev interviewet og omtalt, og de var ofte på forsiden af avisen. Kampagnen indledes 1. juli 2012.
  • 30. april 2013 frigives søfolkene mod betaling af en løsesum på knap 40 millioner kroner.
  • Efter sin hjemkomst klager kaptajn Eddy Lopez gennem sit fagforbund, Søfartens Ledere, til Pressenævnet over Ekstra Bladets kampagne. Han følte sig krænket, misbrugt og udnyttet, mens han og besætningen sad som fanger hos somaliske pirater.
  • Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, har imidlertid blandt andet pointeret, at det er avisens journalist Nasib Farah, der har været med til at sikre, at frigivelsen blev forhandlet på plads.
  • Eddy Lopez klagede også til Pressenævnet over TV2-dokumentaren "De danske gidsler - mareridtet i Somalia", der blev sendt to dage efter gidslernes frigivelse.
  • December 2013: Ekstra Bladet og TV2 får historisk hård kritik af Pressenævnet. Ekstra Bladet bliver pålagt at rydde forsiden med en undskyldning for at have brudt de presseetiske regler. Desuden skal pressenævnets afgørelse fremgå på forsiden af eb.dk i syv dage.
  • 23. august 2014: Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez rejser gennem Søfartens Ledere krav om godtgørelse på samlet en million kroner fra Ekstra Bladet. De tidligere gidsler mener, at Ekstra Bladets kampagne for at få dem løsladt havde en modsat virkning og forlængede deres tid som gidsler. Samme krav rejses over for TV2.

/ritzau/

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube