Energiforsker: Overskydende vindmølleenergi kan bruges til elbiler

Dansk Energi mener, at det kræver en ophævelse af afgiften på elbiler, så omstillingen kan få et skub. Dårlig idé, siger ministeren.

Elbilerne skal kunne klare sig uden økonomisk støtte på længere sigt, siger klimaministeren. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Elbilerne kan få glæde af den overskydende vindmølleenergi.

Det siger Frede Blaabjerg, Professor Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet

- Elbiler er absolut en løsning, som vi hele tiden kigger til, siger han.

Sagen kort

Hvorfor er der problemer med at bruge al den vindenergi, der bliver produceret?

- Når det blæser meget i Danmark, så producerer vi meget. Og tit så blæser det også meget i andre lande, så de er heller ikke så interesserede i at aftage så meget.

Frede Blaabjerg, Professor Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet

Og der er brug for løsninger. Danmark slår igen rekord, når det kommer til produktionen af vindenergi, viser en netop offentliggjort rapport fra klimaministeriet.

Men vi producerer mere, end vi skal bruge for ikke at spilde den grønne energi. Og her er elbiler en mulighed. Men først på længere sigt, siger professoren.

- For øjeblikket tager transportsektoren ikke den mængde forbrug, som vi gerne så, fordi der stadig er et begrænset antal elbiler og udfordringer med batteriteknologien, siger han.

En anden mulighed er at omstille varmeproduktionen, så den er eldrevet, siger han.

- Det står nærmest stille

Lars Aagaard, der er direktør i Dansk Energi, er enig i Frede Blaabjergs løsningsforslag.

Men der sker ifølge ham alt for lidt på området – blandt andet fordi den nye regering har gjort det dyrere at købe elbiler.

- Den del af vores energistrategi, der handler om at bruge al den dejlige, grønne strøm, vi har, til noget fornuftigt, går meget langsomt - for ikke at sige, at det nærmest står stille, siger han

- Med den omlægning, man har lavet af registreringsafgiften, hvor elbiler nu skal til at betale høj registreringsafgift, så forventer vi, at salget går ned, og udviklingen kommer til at gå langsommere, siger han.

Energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt, mener ikke det var en forkert beslutning at ophæve elbilsafgiften

- Vi nedtrapper støtten til elbiler frem mod 2020, fordi der ikke er noget formål i alene at blive ved med at give store tilskud ved at reducere registreringsafgiften, siger han.
- Det er helt afgørende, at de her teknologier på den lange bane kan stå på egne ben.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube