Er du afhængig af træning?

Hvornår holder motion op med at være sundt og bliver et misbrug? Her kan du se, hvilke faretegn du skal være opmærksom på.

For mange tager træningen overhånd og bliver til et misbrug. Her kan du finde ud af, om du er afhængig af træning. (Foto: Vibeke Toft © Scanpix)

For langt de fleste er motion en vigtig del af en sund livsstil. Mange vil endda betegne motionen som en pligt, der skal overstås for at holde formen eller tabe sig.

Men for omkring seks procent af fitnesscentrenes kunder kammer træningen over og udvikler sig til et misbrug, viser en ph.d.-afhandling fra Syddansk Universitet.

Hvem bliver afhængige af træning?

Ifølge Mia Liechtensteins forskning, er nogle mennesker mere disponerede for træningsafhængighed end andre:

- Mænd har større risiko end kvinder.

- Personer under 35 har større risiko end andre.

- Særligt målrettede og perfektionistiske menensker har større risiko.

- Konkurrencemennesker har større risiko.

- Er man meget optaget af sin krop og vægt og er man aldrig tilfreds, har man større risiko.

- Der kan være en større risiko for personer, der oplever ængstelighed og tristhed og bruger træningen til at opnå glæde, kontrol og selvværd.

Faretegnene på et begyndende træningsmisbrug kan imidlertid give et praj om, at det er på tide at nedsætte træningen, inden det er for sent.

Træning må ikke være omdrejningspunktet

Psykologen bag ph.d.-afhandlingen Mia Liechtenstein er den eneste dansker, der har forsket i træningsmisbrug herhjemme, og hun fortæller, at man især skal være opmærksom på, hvilken rolle træningen spiller i dagligdagen.

- Hvis man tilrettelægger hele sin dag og sin kost rundt omkring træningen, kan det være på tide at skære ned. Hvis man prioriterer træningen over venner, familie og arbejde, siger hun.

Et af de mest konkrete tegn på træningsmisbrug er selvsagt den tid, man bruger på det. Har man et behov for at træne flere timer hver dag, og følger man sig rastløs og utilpas på en hviledag, kan det være ved at tage overhånd, fortæller Mia Liechtenstein.

- Mange skærer ned på søvnen for at få tid til træningen, og så starter en ond cirkel, hvor kroppen hele tiden er overbelastet af mangel på søvn og hård træning.

Test dig selv

Kan man nikke genkendende til følgende udsagn, er man i risikozonen for at være træningsafhængig, fortæller Mia Liechtenstein. Spørgsmålene er taget fra en anerkendt engelsk test af træningsafhængige:

- Træning er det vigtigste i mit liv.

- Jeg træner så meget, at jeg får konflikter med min familie, partner eller venner.

- Jeg bruger træning til at ændre humør.

- Jeg har med tiden øget omfanget af min daglige træning.

- Hvis jeg går glip af et træningspas, bliver jeg rastløs, irritabel eller trist.

- Selvom jeg skærer ned på min træning, ender jeg alligevel med at træne lige så tit som før.

- Jeg træner ofte på trods af smerter og skader.

Svarer man ja til mange eller alle af udsagnene, er det nok på tide at trappe sin træning ned. Helt basalt er kuren mod træningsafhængighed at træne mindre, men det er lettere sagt end gjort.

- Det vigtigste er, at man finder noget andet at sætte i stedet for træningen. Man skal finde nogle andre ting i sit liv, der giver den glæde og mening, som man hidtil har fået fra træningen, siger Mia Liechtenstein.

Erstat træningen med venner eller familie

Modsat afhængige af alkohol eller gambling, der skal holde sig helt fra deres onde ånd, anbefaler Mia Liechtenstein ikke et totalt stop fra træningen.

- Men man skal kraftigt reducere antallet af timer og tage hviledage engang imellem. Nogen har brug for professionel hjælp, men man kan også gøre meget selv med støtte fra sit netværk.

- Kan man erstatte bare noget af træningen med familie, venner eller noget helt tredje, er man kommet langt, fastslår Mia Liechtenstein.