Faktatjek: Enhedslisten-borgmester overdriver dødelige konsekvenser af dieselbiler

Ifølge Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell, er forurening fra dieseltrafik skyld i, at 500 københavnere hvert år dør for tidligt. Men det er en overdrivelse, fortæller DR’s Detektor.

Der dør 500 københavnere hvert år i på grund af dieseltrafik, hvis man skal tro Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell. Men det er en overdrivelse, fortæller DR's Detektor. (Foto: Kathrine Emilie Andersen © (c) Scanpix)

Der skal være færre dieselbiler i København, mener teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell (Enh). Blandt andet fordi dieselbilerne ifølge borgmesteren står for flere hundrede dødsfald om året i hovedstaden.

- I København dør 500 mennesker hvert år for tidligt på grund af forureningen fra dieselbiler, lød det fra Morten Kabell i Jyllands-Posten den 16. februar.

Men selvom dieselbiler bidrager til luftforeningen i København, er det ikke korrekt, at de er skyld i 500 dødsfald om året i København, fortæller DR’s Detektor.

Mere end 3000 dødsfald

I Danmark dør der hvert år 3.440 mennesker for tidligt på grund af luftforurening. Det viser en rapport fra Det Nationale Center for Miljø og Energi DCE fra 2014, hvor det samtidig fremgår, at 540 af dødsfaldene finder sted i Københavns- og Frederiksbergs kommune.

Tip os!

Du kan være med til at bestemme, hvad Detektor skal faktatjekke. Skriv en besked på Detektors Facebook-side eller send en e-mail til detektor@dr.dk.

Men man kan ikke sige, at alle dødsfaldene er forsaget af forurening fra dieselbiler, forklarer forskningsprofessor ved Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet Ole Hertel, som er en af forfatterne bag rapporten.

- Dieseltrafik bidrager kun til en mindre del af forureningen i luften i København, så der er kun en mindre del af de godt 500 for tidlige dødsfald, der kan tilskrives dieseltrafik, siger han til Detektor.

16 procent af forureningen stammer fra vejtrafik

Forskning baseret på modelberegninger og målinger fra 2008 har vist, at cirka 16 procent af luftforureningen i Danmark stammer fra vejtransport – altså både benzin og dieselkøretøjer fra ind- og udland.

Ser man på de 540 dødsfald forårsaget af den generelle luftforurening i København, svarer de 16 procent luftforurening fra vejtrafik kun til cirka 90 dødsfald i hovedstaden. Regnestykket er dog forbundet med usikkerheder, fortæller professor på Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet Jørgen Brandt. Der kan nemlig være forskel på, hvor sundhedsskadelige de forskellige partikler er. Selvom vejtrafikken står for 16 procent af luftforureningen, kan forurening fra vejtrafik derfor forårsage både mere eller mindre end 16 procent af dødsfaldene.

- Vores forskning har vist, at der er en klar sammenhæng mellem helbredseffekter og vægten af såkaldte fine partikler, som blandt andet stammer fra biler og brændeovne. Men vores forskning har også vist indikationer på, at størrelsen og den kemiske sammensætning af de forskellige partikler kan være afgørende for, hvor skadelige de er og derfor også afgørende for, hvor mange dødsfald de forårsager, siger han og tilføjer:

- Der er en usikkerhed ved tallet. Det forudsætter nemlig, at alle partikler er lige farlige. Men de 90 er det tætteste vi kommer på, hvor mange der dør af vejtrafik i København, siger han at understreger.

Morten Kabell erkender overdrivelse

Morten Kabell erkender over for Detektor, at det ikke er korrekt, at 500 mennesker hvert år dør i København på grund af forurening fra dieselbiler.

- Forureningen fra dieselbiler er en medvirkende årsag til de 540 dødsfald. Men selvfølgelig er dieselbiler ikke den eneste kilde til luftforureningen i København, skriver han i en mail til Detektor.

Morten Kabell fastholder dog, at forurening fra dieselbiler er et problem, der skal gøres noget ved.

- Luftforureningen i København har mange kilder, men en af de vigtigste lokale kilder, som vi nemt kan gøre noget ved, er forureningen fra dieselbiler, der bidrager væsentligt, skriver han og påpeger samtidig, at det er vigtigt at være præcis, når man udtaler sig som borgmester.

- Det er ekstremt vigtigt, at man som teknik- og miljøborgmester baserer sin politik på fakta. Og mit ønske om at stille skrappere krav til dieselbilerne er bestemt også baseret på fakta fra blandt andet DCE.

Størstedelen af forureningen kommer fra udlandet

Størstedelen af luftforureningen i Danmark kommer ikke fra danske kilder. Ifølge en DCE rapport fra 2015 kan luftforeningen transporteres med vinden over flere tusinde kilometer. Undersøgelsen viste tilmed, at 83-85 procent af luftforeningen i Danmark kommer fra udlandet, fortæller Jørgen Brandt.

- Tallene understreger, at det er et grænseoverskridende problem med luftforurening. Men det betyder ikke, at man ikke kan gøre noget i Danmark. Særligt i forhold til brændeovne, landbrug og trafik, som er de største bidragydere til partikelforureningen fra danske kilder, siger han.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube