Forbrugerrådet om sporarbejde og togbusser: DSB's kunder bør få kompensation

DSB bør nedsætte pristaksterne i perioder med indsatte togbusser, mener organisationen.

DSB oplyser, at man gerne går i dialog med Forbrugerrådet Tænk efter sommerferien om sammenhængen mellem pris og produkt. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2013) (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Hvis man køber et produkt, men i virkeligheden får et erstatningsprodukt, der er ringere, så bør man få det til en lavere pris.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, der kritiserer DSB for ikke at give kompensation til passagerer, når der bliver indsat togbusser i stedet for tog på grund af sporarbejde.

- Vi har forståelse for, at det er nødvendigt, at der bliver lavet sporarbejde. Men DSB er også nødt til at indse, at det er et ringere produkt, man får, og derfor bør passagerer blive kompenseret økonomisk, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, og uddyber:

- Det svarer til, at man for eksempel køber en vaskemaskine, der er bedst i test, og man så kommer ned og henter den og får en ringere vaskemaskine, så skal man selvfølgelig betale en lavere pris.

Kritikken kommer, mens store dele af landets togstrækninger er ramt af forsinkelser på grund af sporarbejde. Det gælder blandt andet s-togsnettet og Kystbanen i Nordsjælland, hvor der er indsat togbusser i strækningen mellem Rungsted og Helsingør henover sommeren.

Lars Pram fortæller, at organisationen efter sommerferien vil tage kontakt til DSB for at se, om der kan findes en løsning.

- Vi ved at der er mange passagerer i dag, der ikke synes, at der er en god sammenhæng mellem den pris, de betaler og det produkt, de får. Det vil vi gerne drøfte med DSB, siger han.

DSB åbne for dialog

Hos DSB er man åben over for en dialog med Forbrugerrådet Tænk, men Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB, mener, at DSB allerede har nogle fine tiltag for at imødekomme de frustrationer, der kan være forbundet med sporarbejdet.

- Det, vi har valgt at gøre i stedet for at give en kontant kompensation, er at varsle sporarbejdet i rigtig god tid til vores kunder, køre med et højt antal togbusser og planlægge arbejdet på et tidspunkt, hvor færrest rejsende bliver generet for eksempel her i skolernes sommerferie, siger han.

Derudover er det, ifølge Aske Wieth-Knudsen, muligt at få kompensation, hvis der er forsinkelser i forhold til den varslede rejseplan.

- Hvis vi bliver yderligere forsinket i forhold til planen, vi har varslet, så har vi en rejsetidsgaranti. Så bliver man over en halv time forsinket på sin rejse, så kan man få en ny rejse i erstatning, forklarer han.